Powiększenie #6: #WyzwolenieMuzeum poza krytyką instytucjonalną
Spotkanie z Gavinem Grindonem
Po zakończeniu protestów Occupy niektóre niezależne ruchy społeczne zaczęły eksperymentować angażując się instytucjonalnie, wchodząc w relacje z partiami politycznymi, samorządami czy związkami zawodowymi.
W tym samym czasie artyści-aktywiści zaczęli w nowy sposób współpracować z instytucjami sztuki. Zamiast odrzucać je jako mechanizm rekuperacji i monolityczny obszar malwersacji rynkowych, zaczęli wykorzystywać instytucje sztuki jako przestrzeń publiczną, w której się krytykuje, negocjuje, stawia opór. Reprezentantów tej nowej formy krytyki instytucjonalnej można znaleźć w Nowym Jorku, Londynie czy Wenecji, tworzą oni globalną sieć wzajemnie ze sobą powiązanych kolektywów.
Gavin Grindon zaprezentuje najnowsze projekty przedstawicieli tej fali artystycznego aktywizmu, w tym Liberate Tate z Londynu (prezentowanej na wystawie Robiąc użytek), poddając pod dyskusję polityczny potencjał tego podejścia do instytucji sztuki.
Cotygodniowe spotkania służą bliższemu zapoznaniu się z procesami i działaniami, z których raporty prezentowane są na wystawie Robiąc użytek. Cykl Powiększenie bierze na warsztat praktyki, które działają w skali 1:1, przenikają różne obszary rzeczywistości, rozwijając się w wielu, możliwych światach sztuki. Spotkania nie mają charakteru wykładu, a raczej otwartej dyskusji, seminarium i warsztatu, których celem jest nie tylko głębsze poznanie danych praktyk, ale też ich aktywizacja czy też ponowne umiejscowienie w lokalnym kontekście. Cykl prowadzony jest przez zespół kuratorski wystawy Robiąc użytek, w niektórych spotkaniach udział wezmą zaproszeni goście.
Gavin Grindon
jest wykładowcą oraz dyrektorem Centrum Studiów Kuratorskich na Uniwersytecie w Essex. W 2015 roku był kuratorem The Museum of Cruel Designs i Guerrilla Island w projekcie Dismaland Banksy'ego, a w 2014 w londyńskim Victoria and Albert Museum kuratorował wystawę Disobedient Objects. Jego teksty ukazują się w pismach naukowych takich jak Art History, The Oxford Art Journal oraz Third Text.