Oprowadzanie po wystawie Danwen Xing
Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003

  • Oprowadzanie po wystawie Danwen Xing

    fot. Kuba Mozolewski

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na oprowadzanie po wystawie Danwen Xing „Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003”. Po wystawie oprowadzi Agata Grabowska, przewodniczka Muzeum. 

„Dziennik” to fotograficzna opowieść o awangardzie artystycznej w Chinach w latach 90. XX wieku. Na wystawie pokazanych jest ponad 140 fotografii, dokumentujących życie chińskiej awangardy, nie tylko tej związanej ze sztukami wizualnymi, ale również z filmem, teatrem eksperymentalnym i nową sceną muzyczną.

Praca Danwen Xing jest obrazem środowiska artystów urodzonych w połowie lat 60., dla którego pokoleniowym doświadczeniem stały się krwawo stłumione protesty studentów na Placu Tiananmen w czerwcu 1989 roku. To pokolenie, które wzrastało w trakcie przemian politycznych i ekonomicznych w kraju - Rewolucji Kulturalnej (1966-1976), a następnie odwilży tzw. polityki otwartych drzwi Deng Xiaopinga prowadzącej do otwierania się Chin na świat i wolny rynek.

„Dziennik” daleki jest od obiektywizmu podręcznikowej historii sztuki – to bardzo osobista relacja z życia niezależnej kultury w Chinach końca ubiegłego wieku. Kultury, która po wydarzeniach czerwca 1989 roku zepchnięta została do podziemia. Jest to opowieść o niezwykle silnych relacjach twórczych i osobistych, o ludziach, którzy poszerzali pole wolności w ramach politycznego reżimu. 

Danwen Xing

(ur. 1967 w Xi’an) mieszka i pracuje w Pekinie. W latach 1982-86 studiowała malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Xi’an a następnie w latach 1989-1992 na Centralnej Akademii Sztuk Pięknych w Pekinie. Uczestniczka protestów studenckich na placu Tiananmen w 1989 roku. W latach 80. Przypadkowo zetknęła się z fotografią, która stała się wkrótce jej głównym środkiem wyrazu artystycznego. W latach 1998-2001 przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie studiowała fotografię na School of Visual Arts . W swoich wczesnych pracach podejmowała tematy przemian społecznych w Chinach i kobiecej tożsamości. Poza fotografią zajmuje się również video i instalacjami mulimedialnymi. Jej prace pozywane były m.in. w Whitney Museum of American Art, Centrum Pompidou, Międzynarodowym Centrum Fotografii w Nowym Jorku, Victoria and Albert Museum w Londynie. W Polsce prace Xing pokazywane były wcześniej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w ramach wystawy "Gdyby dwa morza miały się spotkać" w 2015 roku. 

Zobacz także:

Wystawa i inne wydarzenia towarzyszące: