Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych . Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Możesz zarządzać ciasteczkami poprzez ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Zapraszamy na oprowadzanie filmoznawczyni Małgorzaty Radkiewicz po wystawie „Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów”.
Małgorzata Radkiewicz przedstawi ogląd prac zaprezentowanych na wystawie z perspektywy kina kobiet i towarzyszącej mu (auto)refleksji. Taka perspektywa pozwoli dostrzec indywidualne postawy reżyserek i artystek oraz stojące za nimi wybory stylistyczne i tematyczne – od awangardowych dokonań Mai Deren, do feministycznych projektów Barbary Hammer, Delphine Seyrig i Mony Hatoum.
Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w filmie, fotografii i sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010), Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej (2022). Ponadto autorka książek o Dereku Jarmanie, polskich debiutach filmowych lat 90., a także monografii Oblicza kina queer (2014). W latach 2015–2018 koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896–1945. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015 prowadziła badania, których efektem jest książka Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939 (2016). Członkini Rady Muzeum Fotografii w Krakowie.
Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące: