Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych . Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Możesz zarządzać ciasteczkami poprzez ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „MIRIAM CAHN: JA, ISTOTA LUDZKA”
Miriam Cahn, "spanie", 17+21.1.18. Dzięki uprzejmości artystki oraz Galerie Jocelyn Wolff, Paris i Meyer Riegger, Berlin/Karlsruhe. Fot. Daniel Chrobak
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na oprowadzanie kuratorskie po wystawie „MIRIAM CAHN: JA, ISTOTA LUDZKA”.
Cahn urodziła się w 1949 roku w Bazylei w rodzinie żydowskich emigrantów, którzy w okresie międzywojnia na fali nazistowskich prześladowań opuścili Niemcy i Francję i osiedli w Szwajcarii. Jeszcze w czasach studiów w latach 70. artystka włączyła się w ruch feministyczny i pokojowy. Swą niezgodę na przemoc i nierówności manifestowała nie tylko za pośrednictwem działań w polu sztuki – biorąc czynny udział w protestach, pisząc petycje czy malując murale w przestrzeni miejskiej, Cahn od samego początku swej aktywności żyje i tworzy, reagując na otaczającą ją rzeczywistość polityczną.
Spacer po wystawie poprowadzi kuratorka wystawy, Marta Dziewańska.
Marta Dziewańska
kuratorka w Kunstmuseum Bern / Centrum Paula Klee oraz doktorantka w Polskiej Akademii Nauk. W latach 2007–2018 była kierowniczką działu badań i kuratorką w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a w roku 2017 ekspertką na documenta 14. Pośród jej projektów wystawienniczych są m.in.: Things Fall Apart. Swiss Art from Boecklin to Vallotton, Kunstmuseum Bern, 2019/2020, MIRIAM CAHN: ICH ALS MENSCH / MIRIAM CAHN: JA, ISTOTA LUDZKA, Kunstmuseum Bern, Haus der Kunst w Monachium oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, 2019/2010, Inny Trans-Atlantyk. Sztuka kinetyczna i op-art w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej w latach 50. – 70. (z Dieterem Roelstraete i Abigail Winograd), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej Garaż w Moskwie oraz SESC w São Paulo w Brazylii, 2017/2018, Andrzej Wróblewski: Recto/Verso (z Érikiem de Chassey), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Reina Sofía w Madrycie, 2015/2016.