OGRANICZENIE: minimalizm i redukcjonizm
Pocztówki z muzyki współczesnej

  • OGRANICZENIE: minimalizm i redukcjonizm

Minimalizm był jedną z największych rewolucji XX wieku. Początkowo, w latach 60. dotyczył kilku technik i kompozytorów, jednak szybko rozprzestrzenił się na całą muzykę współczesną, a potem filmową, rozrywkową i klubową. Wśród źródeł minimalizmu można wymienić opozycję względem złożoności i racjonalności, ale także wpływ sztuk wizualnych, muzyki pozaueropejskiej, buddyzmu i new age... Pierwszym minimalistą był Eric Satie, który w Vexations kazał powtórzyć prostą melodię na fortepianie 840 razy. Pół wieku później La Monte Young w „Composition no. 7” zapisuje dwudźwięk i zaleca „długo trzymać”. Po tych eksperymentach, estetyka redukcji to już nie tylko zapętlone frazy T. Rileya czy przesunięte fazy S. Reicha, ale też japońska scena improwizacji onkyo, anglosaskie minimal techno czy koncepcje ambientu i chilloutu. Minimalizm zmienił sam język muzyki, a jeszcze bardziej jej czasowość i percepcję. Nieodwracalnie.

Na spotkaniu również prezentacja najnowszego, 16. numeru €˜Glissanda’!

Inne wydarzenia z tego cyklu: