Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych . Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Możesz zarządzać ciasteczkami poprzez ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Susan Meiselas, z serii Reframing History, Managua, Nicaragua, 2004
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na drugi wykład Krzysztofa Pijarskiego z cyklu „Po końcu fotoreportażu”.
Przedmiotem drugiego wykładu z tego cyklu będą różne reakcje artystów na iluzję bezpośredniości, uczestnictwa czy empatii, jakiej dostarcza fotografia. Reakcje te sięgają od odmowy przedstawienia (Martha Rosler), radykalnego dystansowania, czy też silnej alegoryzacji (Alfredo Jaar), aż po równie zdecydowaną próbę zniesienia dystansu poprzez zaangażowanie w przedstawianą rzeczywistość (Susan Meiselas) czy też „uperformatywnienie” odbioru fotografii (Gustav Metzger). Wszystkie te próby skierowane są jednak przeciwko presji aktualności, ich efekt zaś polega na ustanowieniu pewnej osobnej przestrzeni, będącej warunkiem możliwości refleksji.
Krzysztof Pijarski jest fotografem, historykiem sztuki i tłumaczem, wykładowcą w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i w łódzkiej Szkole Filmowej.