Obsession. Reklama i konsumpcja w polskim filmie artystycznym
WARSZAWA W BUDOWIE 4
Projekcja obejmuje prace ze zbiorów Filmoteki Muzeum odnoszące się do problematyki reklamy i kultury konsumpcyjnej.
W ramach pierwszej części zatytułowanej ARTYŚCI WOBEC REKLAMY pokazane zostaną filmy reprezentujące rozmaite postawy przyjmowane przez artystów wobec szeroko pojętej rzeczywistości reklamy. Jedną z nich jest włączenie się w nią jako twórcy reklam komercyjnych. Kolejna droga polega na uczynieniu reklamy w przestrzeni medialnej i miejskiej przedmiotem artystycznej analizy. Jeszcze inna to wykorzystanie reklamy jako medium artystycznego wyrazu, a także kreowanie sytuacji, w których to sama sztuka lub artysta przyjmują rolę produktu.
Filmy zaprezentowane w ramach drugiej części pokazu pod tytułem REKLAMA SPOŁECZNO-POLITYCZNA są świadectwem różnych form zaangażowania artystów w kampanie społeczne oraz generowanie przekazów politycznych i propagandowych.
W trzeciej części pokazu noszącej tytuł FETYSZE KONSUMPCJI przyjrzymy się filmom podejmującym temat kultury konsumpcyjnej, analizującym jej ikonografię i wzbudzające pożądanie symbole – głównie w naznaczonych wiecznym niedoborem czasach komunizmu, ale też w ciągu dwóch dekad po demokratycznym przełomie, gdy miejsce niedostatku powoli zajmować zaczął przesyt.
Artyści: Oskar Dawicki, KwieKulik, Stefan i Franciszka Themersonowie, Maciej Toporowicz i inni.