O źródłach refleksji klimatycznej w polskiej sztuce
Wykład Magdaleny Worłowskiej

  • O źródłach refleksji klimatycznej w polskiej sztuce
    Fot. Andrzej Pawłowski, W obronie środowiska naturalnego, Międzynarodowe Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach w 1972 roku.

    [Polana w lesie, mężczyzna, ubrany w maskę gazową, siedzi na krześle. Otaczają go puste transparenty.]

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na wykład online Magdaleny Worłowskiej towarzyszący wystawie „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany”, którą 5 czerwca otworzymy w Muzeum nad Wisłą.

Wykład „O źródłach refleksji klimatycznej w polskiej sztuce” dotyczyć będzie wczesnej refleksji środowiskowej w sztuce polskiej. Wygłosi go Magdalena Worłowska, kuratorka (razem z Natalią Krawczyk) kluczowej wystawy poświęconej temu zagadnieniu w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu w 2019 roku.

Źródła refleksji klimatycznej w polskiej sztuce można znaleźć na plenerach, sympozjach i innych wydarzeniach artystycznych w czasach PRL-u – począwszy od jej pierwszych przejawów – koncepcji Formy Otwartej Oskara Hansena z 1959 roku aż do ostatniego Pleneru Osieckiego w 1981 roku, który zamykał pewną epokę. Tematyka ekologiczna była rozwijana i szła w parze z rozwojem sztuki konceptualnej, sztuki akcji oraz ujawnianiem się tendencji partcypacyjnych sztuki.

Warto zadać pytanie czy artystom sztuki ekologicznie zaangażowanej w dobie PRL-u udało się stworzyć dzieła dzięki empatycznej relacji z ludzkim i nie-ludzkim innym? Kim byli ci nie-ludzcy inni? W jaki sposób przyrodę traktowali ekologicznie zaangażowani artyści, tacy jak Maria Pinińska-Bereś, Jerzy Bereś, Teresa Murak, Stefan Papp czy Jerzy Treliński i Andrzej Pierzgalski? Sztuka ta włącza się w dyskurs społeczny o inności, wykluczeniu, współistnieniu różnych gatunków i form życia, stara się pokazać różne perspektywy i głosy.

Wykład transmitowany będzie na fanpage'u wystawy Wiek Półcienia / The Penumbral Age oraz na muzealnym fanpage'u na Facebooku.

Magdalena Worłowska

doktorantka historii sztuki (temat pracy: Początki sztuki zaangażowanej ekologicznie w Polsce) na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła lingwistykę stosowaną (filologia angielska) w Wyższej Szkole Europejskiej, a następnie historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz filologię romańską na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. W ramach studiów doktoranckich prowadziła kurs ze sztuki współczesnej na Uniwersytecie Wrocławskim.

Obecnie pracuje jako nauczycielka historii sztuki w Zespole Państwowych Szkół Plastycznych w Krakowie oraz Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie. Na konferencjach krajowych i międzynarodowych wygłosiła kilkanaście referatów dotyczących sztuki ekologicznie zaangażowanej. Kuratorka wystawy "Klęska urodzaju – o początkach sztuki ekologicznej w Polsce" w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu (maj-czerwiec 2019).

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

12:00 Otwarcie Otwarcie wystawy„Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany” MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
19:00 Debata Zielony Ład, wyobraźnia i technooptymizmDebata z okazji Międzynarodowego Dnia Środowiska Online
,
11:00 Gra muzealna Dzieci ciekawe światagra terenowa MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
16:00 Warsztaty Sztuka i nauka dla klimatuzdalne warsztaty dla środowiska edukacyjnego Online
,
19:00 Wykład Więcej niż przetrwanie. Krytyczne oświecenie i przedstawianie globalnego ociepleniaWykład Joanny Bednarek Online
,
Cykl Niedzielne dyżury na wystawie„Wiek półcienia”
Cykl Autorskie wprowadzenia do wystawy„Wiek półcienia” MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
17:00 Warsztaty Czego sztuka uczy o Ziemi?Warsztaty dla dorosłych MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa