Niezwyciężona siła nowego życia
Uwagi o ikonografii elektryfikacji w powojennej Rumunii
Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprasza na warsztaty badawcze powiązane z wystawą „Plan Tysiącletni”. Szczególnie zachęcamy do udziału młodych badaczy i badaczki oraz studentów i studentki historii sztuki i kierunków pokrewnych.
Rozpoczęty w 1951 roku, wraz z pierwszym planem pięcioletnim, Wielki Plan Elektryfikacyjny był głównym elementem wdrażanej przez władze komunistyczne polityki industrializacji Rumunii. Kompleksowa elektryfikacja była uważana nie tylko za istotny czynnik wzrostu ekonomicznego, ale również za kluczowe narzędzie mające zapewnić postęp polityczny i kulturalny.
Elektryczność stanowiła najbardziej sugestywny symbol „nowego życia”, a przedstawienia procesu dążenia do jej zapewnienia – od budowy wielkich elektrowni po zawdzięczaną prądowi poprawę warunków życia i pracy społeczeństwa – stały się istotnym tematem w sztukach wizualnych, szczególnie pomiędzy wczesnymi latami 50. a 70. XX wieku. W ramach warsztatów proponujemy spojrzenie na wizualne i dyskursywne toposy elektryfikacji, ze szczególnym uwzględnieniem ich podwalin ideologicznych, zwłaszcza „walki pomiędzy starym i nowym”, a także charakterystycznego dla tego okresu postrzegania „współczesności”.
WARSZTATY PROWADZONE W JĘZYKU ANGIELSKIM.
Formularz zgłoszeniowy został ukryty.
Alina-Ruxandra Mircea
jest historyczką sztuki specjalizującą się w sztuce rumuńskiej XX wieku, pracuje jako kuratorka w Muzeum Karola I w Braile (Muzeul Brăilei "Carol I”). Jest także doktorantką na Narodowym Uniwersytecie Artystycznym w Bukareszcie, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą realizmu socjalistycznego i odrodzenia modernizmu w sztuce rumuńskiej lat 60. i 70. XX wieku. Jej zainteresowania badawcze dotyczą teorii sztuki modernistycznej, realizmu socjalistycznego i jego podstaw filozoficznych, nowoczesności i modernizmu socjalistycznego, a także regionalizmu artystycznego i kulturowego.