MODERN SLAVERY
Spektakl Biennale Warszawa

  • MODERN SLAVERY
    Dzięki uprzejmości Biennale Warszawa

Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprasza na najnowszy spektakl Bartosza Frąckowiaka, prezentowany w ramach rezydencji Biennale Warszawa w Departamencie Obecności.

W zasadzie są wszędzie. W znanych warszawskich restauracjach, na placach budowy, w zamkniętych zakładach produkcyjnych, w przetwórniach, sadach i na farmach. Pochodzą z Ukrainy, Białorusi, Korei, Filipin, Chin, Wietnamu. Niekiedy są Polakami. Raport Global Slavery Index ujawnia, że w Polsce w 2016 r. żyło ponad 181 tysięcy nowoczesnych niewolników, co odpowiada 0,476% populacji Polski. Niewolnictwo nie jest tu jednak metaforą określającą każdy rodzaj wyzysku. Mówimy o sytuacjach niepłatnej pracy przymusowej, związanej z handlem ludźmi czy fikcyjnym zadłużeniem. Postanowiliśmy przeprowadzić śledztwo i sprawdzić, skąd biorą się takie statystyki, z jakimi sytuacjami, miejscami i historiami są związane. A ostatecznie odpowiedzieć na pytanie, dlaczego to zjawisko jest całkowicie niewidoczne i rzadko komentowane w debacie publicznej. Z tego działania powstał spektakl-wystawa.

...

Pokazujemy niewolnictwo jako współczesne zjawisko globalne, mające swoje rozmaite odsłony i ekspresje, związane z dramatami i biografiami bardzo różnych ludzi, z różnych kultur, religii i ras. Chcemy jednak podkreślić to, że niewolnicy nie żyją daleko na fantazmatycznych i nierealnych plantacjach, ale również tuż za ścianą sali najbardziej wykwintnej warszawskiej restauracji. W końcu Polska w statystykach niewolniczych zajmuje niechlubną pierwszą pozycję w Unii Europejskiej.

Opowiemy zatem również o dzisiejszej Warszawie i jej niewolniczych historiach, historiach konkretnych ludzi. To właśnie w tym celu podjęliśmy próbę dokumentalnego śledztwa. Jego rekonstrukcja stanowi istotną część spektaklu-wystawy. Z próby zrozumienia niewolnictwa we współczesnej Warszawie wyłania się rodzaj nowej topografii miasta. Opowiadamy o niej tworząc swoistą alternatywną kontrkartografię miejskiej przemocy.
 

Koncept, reżyseria:

Bartosz Frąckowiak

Koncept, dramaturgia:

Natalia Sielewicz

Scenografia, kostiumy:

Anna Maria Karczmarska

Muzyka, dźwięk:

Krzysztof Kaliski, Maciej Szymborski

Światło:

Michał Głaszczka

Mapy i wizualizacja danych:

Jakub de Barbaro

Asystentka reżysera:

Zuzanna Grajcewicz

Obsada:

Beata Bandurska
Magda Celmer
Martyna Peszko
Anita Sokołowska
Maciej Pesta
Konrad Wosik
 

Bartek Frąckowiak

Zastępca Dyrektora Teatru „Scena prezentacje” oraz Biennale Warszawa. W latach 2014–2017 Zastępca Dyrektora Teatru Polskiego im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy. Reżyser teatralny, dramaturg, kurator-producent. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i międzyuczelnianych studiów w Akademii “Artes Liberales”. Doktorant w Katedrze Teatru, Dramatu i Widowisk UAM. Jako reżyser debiutował w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku spektaklem Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie na podstawie tekstów M. Pankowskiego w 2009 roku; jako dramaturg Tramwajem zwanym pożądaniem w reż. Wiktora Rubina w Teatrze Polskim w Bydgoszczy w 2006 roku. Od 2010 r. pełnił funkcję prezesa zarządu i dyrektora programowego HOBO Art Foundation, fundacji działającej na rzecz rozwoju sztuk performatywnych i wizualnych, realizującej koprodukcje teatralne i performatywne (m.in. Komornicką. Biografię pozorną z TPB Bydgoszcz, Katastronautów w reż. I. Gańczarczyk z Nowym Teatrem w Warszawie, Wykłady performatywne z Fundacją Bęc Zmiana) oraz projekty z obszaru edukacji kulturalnej i artystycznej, promującej znoszenie granic między sztuką a nauką w imię zasady łączenia kreacji z badaniem. Reżyser przedstawień: m.in. Komornickiej. Biografii pozornej (2012); W pustyni i w puszczy. Z Sienkiewicza i z Innych W. Szczawińskiej i B. Frąckowiaka w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu (2011); wykładu performatywnego Sztuka bycia postacią (2012), Afryki Agnieszki Jakimiak (2014 r.), Granic Julii Holewińskiej (2016) i ostatnio Workplace Natalii Fiedorczuk (2017). Kurator m.in. Wykładów performatywnych, wspólnego projektu HOBO Art Foundation i Fundacji Bęc Zmiana (2012). Dramaturg spektakli Igi Gańczarczyk, Agnieszki Olsten, Moniki Pęcikiewicz, Wiktora Rubina i Weroniki Szczawińskiej. Publikował w różnych pismach teatralnych i społeczno-kulturalnych („Dialog“, „Didaskalia“, „Krytyka Polityczna“, „Teatr”).

Natalia Sielewicz

Historyczka sztuki i kuratorka w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Absolwentka Central Saint Martins College i Courtauld Institute w Londynie. Kuratorka wystawy Chuliganki (2017), problematyzującej performatywność i taniec jako narzędzia kobiecego oporu, wystawy Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst (2017), poświęconej afektom i poetyce wyznania w literaturze i sztukach wizualnych. Jest również kuratorką Ustawień prywatności (2014), jednej z pierwszych, instytucjonalnych wystaw przyglądającej się wpływowi nowych technologii na kondycję człowieka w dobie późnego kapitalizmu, oraz wystawy Chleb i Róże. Artyści wobec podziałów klasowych (2015, wspólnie z Łukaszem Rondudą). Kuratorka i producentka licznych performansów i projekcji filmowych.
 

Zobacz także:

Inne archiwalne wydarzenia z tego cyklu:

19:00 Spektakl MODERN SLAVERYSpektakl Biennale Warszawa MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
19:00 Spektakl MODERN SLAVERYSpektakl Biennale Warszawa MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
19:00 Wykład WYKŁAD - PRZECIW-PRACA 3 ROZBIJANIE DIALEKTYKI. WALKA PRZECIW PRACY W ERZE FINANSJERYZACJI MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
10:00 Seminarium SEMINARIUM: PRZECIW-PRACA 3ROZBIJANIE DIALEKTYKI. WALKA PRZECIW PRACY W ERZE FINANSJERYZACJI MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
12:00 Film Przegląd Wkurwu. Przegląd FilmowyWykład Jill Godmilow MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa
12:00 Film Przegląd Wkurwu. Przegląd FilmowyWykład Agnieszki Graff MUZEUM na Pańskiej
Pańska 3 , Warszawa