Między Kominternem a Sztukinternem. Artyści w rewolucji

  • Między Kominternem a Sztukinternem. Artyści w rewolucji

    „Między Kominternem a Sztukiternem. Artyści w rewolucji”

Muzeum zaprasza na konferencję towarzyszącą projekcji filmu Anny Baumgart „Zdobywcy słońca” i premierze książki książki Andrzeja Turowskiego „Parowóz dziejów”.

Jednodniowa konferencja poświecona będzie szeroko rozumianym związkom progresywnych artystów w Niemczech z twórcami z Europy Wschodniej i Rosji. Wybitni specjaliści zajmujący się awangardą 20-lecia międzywojennego (prof. Andrzej Turowski, prof. Isabel Wünsche oraz dr Lidia Głuchowska) przywołają w swoich wystąpieniach najważniejsze wydarzenia, które wpłynęły na wymianę idei oraz myśli w kontekście wrzenia rewolucyjnego wywołanego rewolucją rosyjską i berlińską aż po lata 30.

Konferencja będzie powiązana z pokazem filmu Anny Baumgart „Zdobywcy słońca” oraz książki Andrzeja Turowskiego „Parowóz dziejów” - film i książka przedstawiają dzieje pociągu agitacyjnego, który wyrusza z rewolucyjnej Moskwy i wiezie dzieła sztuki oraz materiały propagandowe III Międzynarodówki przez Warszawę do Berlina, by zakończyć swój bieg w Koluszkach koło Łodzi.


Program :

14.00 Projekcja filmu „Zdobywcy słońca” Anny Baumgart

14.30 prof. Andrzej Turowski - Wprowadzenie

15.00 prof. Isabel Wünsche - Novembergruppe: „Rewolucyjny duch, nowe sojusze i powstanie międzynarodowej awangardy w Berlinie”

15.45 dr Lidia Głuchowska – „Rewolucja listopadowa w Niemczech — jej mit i demistyfikacja w twórczości Stanisława Kubickiego”

16.30 prof. Andrzej Turowski – „Leninowski program propagandy monumentalnej”

17.15 Dyskusja

18.00 Przerwa

19.00 Projekcja filmu „Zdobywcy słońca” Anny Baumgart

19.30 Prezentacja książki Andrzej Turowskiego „Parowóz dziejów”

20.00 Dyskusja z udziałem Anny Baumgart, Andrzeja Turowskiego, Ryszarda Kluszczyńskiego, Magdaleny Radomskiej, Kuby Mikurdy

Koordynacja: Agnieszka Rayzacher / Fundacja Lokal Sztuki / lokal_30


Prelegenci oraz artystka

Isabel Wünsche - od 2001 roku profesor historii sztuki na Jacobs University w Bremie. Wcześniej prowadziła wyklady ze sztuki XIX i XX wieku w California Institute of Technology w Pasadenie, w Scripps College w Claremont oraz na University of California w Los Angeles. Ponadto współpracowała przy realizacji projektów badawczych w Los Angeles County Museum of Art, w Norton Simon Museum w Pasadenie, a także w Huntington Library, Art Collections oraz Botanical Gardens w San Marino. Jej badania koncentrują się wokół sztuki i teorii artystycznej XIX i XX wieku. Dotyczą przede wszystkim wczesnego modernizmu i klasycznej awangardy w Europie. Była stypendystką w Huntington Library, Art Collections oraz Botanical Gardens, San Marino (2003-2004), w Jane Voorhees Zimmerli Museum of Art na Rutgers University (2003-2004 und 2007), w National Humanities Center, North Carolina (2007-2008), a także w Collegium Budapest (2008-2009). Opublikowała książki Galka E. Scheyer & Die Blaue Vier: Briefwechsel, 1924-1945 (wyd. niem. i ang., Bern: 2006), Kursschwankungen: Russische Kunst im Wertesystem der europäischen Moderne (Berlin: 2007), Harmonie und Synthese. Die russische Moderne zwischen universellem Anspruch und nationaler kultureller Identität (Monachium: 2008), Biocentrism and Modernism (Ashgate, 2011), Kunst & Leben. Michail Matjuschin und die russische Avantgarde in St. Petersburg (Kolonia: 2011).

Lidia Głuchowska - historyk sztuki, literatury i kultury. Jest kierownikiem Zakładu Teorii Sztuki kultury na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego, gdzie od 2005 roku wykłada historię sztuki. Wcześniej pracowała na Uniwersytecie Humboldtów w Berlinie (2000/2004), Uniwersytecie Europejskim Viadrina we Frankfurcie n. Odrą oraz na Uniwersytecie w Bielefeld. Od 2010 r. jest wizytującym profesorem w Instytucie Slawistyki na Uniwersytecie w Bambergu, a obecnie wizytującym badaczem na Uniwersytecie w Oslo. Jej badania koncentrują się wokół historii i porównawczej teorii sztuk wizualnych i literatury, postkolonialnej historiografii sztuki i kultury oraz europejskiej wymiany kulturalnej, zwłaszcza w XIX i XX wieku. Stypendystka Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego GFPS (1996 i 1998/99), DAAD (2000-2003, 2009, 2010), Fundacji Alfreda Toepfera (2003/2004), Fundacji ADAMAS Götz Hübner (2008/2009), Niemieckiego Archiwum Literatury w Marbach n. Neckarem (2009/2010 i 2011), a obecnie Research Council of Norway (2011/2012). Opublikowała książki Roger Loewig – Stanislaw Kubicki. Wyspy człowieczenstwa/Inseln der Menschlichkeit (Berlin: Literarische Edition 2003), Stanislaw Kubicki – Kunst und Theorie (Berlin: wyd. WIR – Literarische Edition, 2001) oraz Avantgarde und Liebe. Margarete und Stanislaw Kubicki 1910-1945 (Berlin: wyd. Gebr.-Mann, 2007).

Andrzej Turowski, krytyk artystyczny i historyk sztuki, emerytowany profesor historii sztuki współczesnej na Uniwersytecie Burgundzkim w Dijon we Francji. Do 1983 roku prowadził badania i wykładał historię sztuki nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Jako krytyk artystyczny współpracował przez wiele lat z Galerią Foksal w Warszawie. Jego zainteresowania badawcze skupiają się przede wszystkim na historii i ideologii awangardy w Europie Centralnej, w Rosji i we Francji w XX i XXI wieku. Prowadził również badania nad współczesną architekturą. Istotna w jego publikacjach jest problematyka metodologiczna. Jest autorem kilkuset rozpraw naukowych i artykułów krytycznych opublikowanych w wielu językach oraz dziesięciu książek (między innymi: „Konstruktywizm polski” 1981; „Existe-t-il un art de l’Europe de l’Est ?”, 1986; „Budowniczowie Świata”, 2000; „Malewicz w Warszawie”, 2002). Współpracował przy organizacji wielkich międzynarodowych wystaw sztuki awangardowej między innymi „Présences polonaises” w Centre Pompidou w Paryżu w 1983 roku, „Europa dei razionalisti” w Como w 1989 roku oraz „Europa, Europa” w Bonn, w 1994 roku. Był kuratorem kilkudziesięciu wystaw a wśród nich „Fin des temps ! L’histoire n’est plus” w Tulonie (2004), „Supremus” Malewicza, w Muzeum Narodowym w Warszawie (2005), „Maranatha” Kujawskiego, w Muzeum Narodowym w Poznaniu i w Zachęcie w Warszawie (2006), „Awake and Dream” w Wenecji w Palazzo Dona (2009) a ostatnio „Powtórki z teorii widzenia” w Zamku Ujazdowskim w Warszawie (2010). Wykładał również jako profesor wizytujący w Polsce, między innymi na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza i Uniwersytecie Jagielońskim oraz w roku akademickim 2009-2010 na Uniwersytecie Warszawskim. Od 1984 roku mieszka i pracuje w Paryżu.

Anna Baumgart - artystka postkonceptualna, reżyserka i scenografka. Wystawia w kraju i za granica, m.in.: w Brooklyn Museum of Art, NKB i Kunstwerke w Berlinie, Museum on the Seam w Izraelu, Casino Luxemburg w Luxemburgu, CCA w Moskwie, Rydze, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki i CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jej prace znajdują sie w prestiżowych kolekcjach sztuki, m.in.: Hauser & Wirth, FRAC Poitou-Charentes, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, Kolekcji Parlamentu Europejskiego, Muzeum Górnośląskiego. Film „Świeże wiśnie” z 2010 r. prezentowany był na licznych międzynarodowych festiwalach sztuki wideo i dokumentu: Videobrasil w São Paulo, Videonale w Bonn, Nowych Horyzontach, Watch Docs, został nagrodzony tez nagroda publiczności dla najlepszego filmu wideo na festiwalu LOOP w Barcelonie. Związana z warszawską galerią lokal_30. Mieszka i pracuje w Warszawie.



\"\"

Zobacz także: