Michał Pospiszyl oprowadza po wystawie
„Pomnikomania”
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na eksperckie oprowadzanie po wystawie „Pomnikomania”.
O wystawie prezentowanej w Pawilonie Zodiak w ramach 11. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE opowie dr Michał Pospiszyl, redaktor „Praktyki Teoretycznej”, pracownik Instytutu Studiów Politycznych PAN.
Czy pomniki mogą czynić cuda?
„Oprowadzanie zaczniemy od pracy Daniela Rycharskiego poświęconej materialności ikony. Biorąc Veraicon Rycharskiego za punkt wyjścia, niejako wraz z artystą zastanowimy się nad innymi interwencjami zamieszczonymi na wystawie.
Czy pomnik, ikona, przedmiot kultu mogą działać inaczej niż jako narzędzia, które sankcjonują panujące granice, hierarchie, stosunki władzy? Czy generowane w ich kontekście znaczenia mogą wykraczać poza to, co określili fundatorzy? Czy pomniki mogą wytwarzać relacje społeczne całkowicie sprzeczne z dominującym porządkiem, czy mogą odzyskiwać zapomniane marzenia, afekty, projekty utopijne? Czy mogą, jak święte obrazy, zdziałać cuda? Uzdrowić, wywoływać rewolucję, zniszczyć kapitalizm?
Odpowiedzi na te pytania poszukamy przede wszystkim na wystawie, jednak nie tylko; za Caroline Walker Bynum (feministyczną badaczką chrześcijańskiego materializmu) pokażę na kilku z pozoru bardzo odległych przykładach, w jaki sposób analogicznym przekształceniom ulegały późnośredniowieczne obiekty kultu" - dr Michał Pospiszyl.
Więcej informacji o wystawie: wwb11.artmuseum.pl.
dr Michał Pospiszyl
filozof, teoretyk kultury, redaktor kwartalnika „Praktyka Teoretyczna” i adiunkt w Instytucie Studiów Politycznych w Polskiej Akadami Nauk. Autor książki „Zatrzymać historię. Walter Benjamin i mniejszościowy materializm” (Warszawa 2016) oraz współautor (wraz z Katarzyną Czeczot) pracy „Romantyczny antykapitalizm” (Warszawa 2018). Obecnie przygotowuje książkę o związkach medycyny, polityki i teologii w średniowiecznej Europie. Zajmuje się historią biopolityki, kulturą wizualną i teologią polityczną. Współpracuje z Instytutem Kultury Polskiej UW oraz Biennale Warszawa.