Maxi Singiel

  • Maxi Singiel

„Maxi Singiel” to seria jednorazowych i niepowtarzalnych wydarzeń-performansów, połączonych z pokazami filmowymi, zaplanowanych na pięć kolejnych piątkowych wieczorów w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Cykl stanowi kontynuację dialogu między sztukami wizualnymi a muzyką, któremu poświęcona była wystawa „Video Killed the Radio Star”, przygotowana przez Muzeum na tegoroczną edycję Heineken Open’er Festival.

Seria pięciu „maxi singli” w każdy piątek od 31 sierpnia do końca września przygląda się tym związkom zarówno przez pryzmat historycznego dziedzictwa różnych gatunków muzycznych jak i specyfiki medium sztuki – performansu, instalacji, filmu oraz video-artu

Program:

„Free pop”
pokaz prac wideo: 31 sierpnia (piątek), godz. 20.30

Wybór prac artystów wizualnych z wystawy Video Killed the Radio Star, którzy podejmując dyskusję z kliszą wideoklipu, dokonują kreacji nowych znaczeń. Teledysk jako forma filmowa z podkładem muzycznym staje się nie tyle próbą wizualizacji utworu muzycznego co koniem trojańskim za pomocą którego artyści przemycają własne wartości, skojarzenia, osobistą poetykę w przestrzeń medium charakterystycznego dla muzyki pop. Zobaczymy prace m.in.: Deimantasa Narkevičiusa, Wilhelma Sasnala, Anny Molskiej oraz Anny Zaradny.


„No wave”
projekcja filmów: 7 września (piątek), godz. 18.30

Trzy wywiady z czołowymi postaciami artystycznej i muzycznej sceny nowojorskiej lat siedemdziesiątych na temat związków sztuk wizualnych i art rocka, przeprowadzonych w ramamch projektu Synesthesia (1997-2001) przez artystę multimedialnego Tony’ego Ourslera, znanego m.in. z częstej współpracy z Mike’em Kelley.

Dan Graham, Tony Conrad i Glenn Branca (The Static/ Theoretical Girls/ Glenn Branca Ensemble)


„Back to school youtube party”
performans i pokaz teledysków: 14 września (piątek), godz. 21.00

Impreza-performans o charakterze free improv. Bazując na zestawie teledysków-matrycy przygotowanych przez siebie, dwoje artystów puszcza naprzemiennie materiał z youtube tworząc swoisty wideokolaż. W przeciwieństwie do typowego “slamu”, youtube party nie opiera się na rywalizacji lecz na intensywnym feedbacku i stawia na pierwszym miejscu kontakt widowni z dwojgiem performerów. Freestylującymi gwiazdami imprezy będą Anna Zaradny i Maurycy Gomulicki. Oprócz części performatywnej na youtube party pojawią się ulubione teledyski artystów z wystawy Video Killed the Radio Star.


„Rerun/Remix”
pokaz prac wideo i projekcja filmu: 21 września (piątek), godz. 20.30

Pokaz form filmowych, skrupulatnych kompozycji obrazu i dźwięku, w których oba języki – język filmu i język muzyki - mają status równorzędny.

Wieczór otworzy polska premiera najnowszej pracy wideo Igora Krenza, pt. „Rerun”, do której muzykę skomponował artysta dźwiękowy Robert Piotrowicz. „Rerun” to rekonstruktywna podróż w czasie. Korzystając z zaawansowanej technologii filmowej oraz obiektów domowego użytku w stylu Do-it-yourself (makaron, gumki, podkładki filcowe, mąka, taśma samoprzylepna), Krenz odwołuje sie do nostalgii za kinem eksperymentalnym lat sześdziesiątych i siedemdziesiątych. Tworzy abstrakcyjne kompozycje wizualne, które przywodzą na myśl filmowe eksperymenty Paula Sharitsa, Malcoma le Grice, Tony’ego Conrada, Lis Rhodes oraz Stefana i Franciszki Themersonów. Warstwa wizualna jest współbieżna na poziomie brzmienia i narracji dźwiękowej Piotrowicza, która podejmuje dialog z estetyką wczesnej muzyki elektronicznej.

Następnie, praca wideo „WVLNT” Michaela Snowa znakomitego kanadyjskiego eksperymentalnego filmowca, jak również muzyka jazzowego i improwizatora. „WVLNT” to współczesny (2003r.) filmowy „remix” kanonicznego filmu kina strukturalnego „Wavelength” („Długość fali”), który został nakręcony przez Snowa w 1967 roku. Praca jest superimpozycją obrazu i dźwięku z wcześniejszej produkcji, a jednocześnie szczegółowo przemyślaną kompozycją narracji dźwiękowej i wizualnej.

Na koniec „Legenda Kaspara Hausera” (reż. Davide Manuli, 2012), filmowy rarytas z ostatnich edycji festiwali w Rotterdamie oraz T-Mobile Nowe Horyzonty. Ten retrofuturystyczny techno western z Vincentem Gallo w roli głównej to zjawiskowa gra pięknych czarno-białych zdjęć z soundtrackiem w rytm muzyki techno spod igły Vitalica, znanego DJ’a oraz twórcy związanego z francuską sceną muzyki elektronicznej.


„Sound performans i set DJ'ski Haroona Mirzy”
spotkanie: 28 września (piątek), godz. 22.00

Haroon Mirza to brytyjski artysta, laureat Srebrnego Lwa na 54. Edycji Biennale w Wenecji, w swej twórczości wykorzystuje różnorodne media, m.in. wideo, instalację, performans, muzykę. Jego pracom często towarzyszą elementy didżejskiej kultury materialnej oraz przypadkowe przedmioty takie jak żarówki, systemy LED-owe, a także własnoręcznie zrobione instrumenty. Mirza zaprezentuje performans oraz dj set we współpracy z Richardem Sides, artystą brytyjskim, współtwórcą londyńsko-mediolańskiego kolektywu PLUTO.

Zobacz także: