Jak rozmawiać na trudne tematy?
O wykorzystaniu sztuki w procesie edukacji
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza nauczycieli i edukatorów na kolejne spotkanie wokół wystaw. Tym razem zgłębimy potencjał edukacyjny wystawy „Farba znaczy krew”.
Jak sztuka może stać się narzędziem do nabywania i utrwalania wiedzy oraz innych umiejętności? Jak wychodząc od dzieł sztuki artystów współczesnych wywołać temat lekcji czy dyskusji wychowawczej? Jak stosować twórcze metody dydaktyczne, narzędzia medialne i cyfrowe zasoby, aby uatrakcyjnić przebieg lekcji? To pytania, które stawia sobie dziś nowoczesny nauczyciel. Na spotkaniu spróbujemy wspólnie znaleźć na nie odpowiedzi.
Czy fikcja artystyczna może obrażać? Jak artyści wyrażają społeczne tabu? Jak czytać trudne treści w języku sztuki? Jak można wykorzystać wypowiedź artysty, aby podjąć ważną dyskusję? Podczas spotkań w przestrzeni muzealnej z dorosłymi nauczycielami zostanie poprowadzona symulacja pracy jak z grupą młodzieży. W inspiracji wybranymi dziełami sztuki będziemy poznawać modelowy twórczy proces edukacyjny.
Zastanowimy się, jak dzięki sztuce możemy wprowadzać młodych ludzi w skomplikowany świat dorosłych. Wykorzystanie potencjału grupy będzie miało znaczący wkład w przebieg spotkania. Oprócz proponowanych działań warsztatowych będziemy rozmawiać o nowych trendach w edukacji, o metodach, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszych uczniów i o interdyscyplinarnej edukacji przez sztukę, która osadzona jest w nowoczesnych teoriach pedagogicznych. Sztuka rozmawiania na trudne tematy stanie się nam bliższa.
Warsztaty dla środowiska edukacyjnego są współorganizowane przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Pole Sztuki.
Opracowanie i prowadzenie: Małgorzata Minchberg - mgr sztuki, artystka wizualna, specjalistka ds. edukacji kulturalnej.