Found footage i rekonstrukcje
Spotkanie z Philippem-Alainem Michaud

  • Found footage i rekonstrukcje

    Kadr z filmu \"The Whirled\" Kena Jacobsa, 1963

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na kolejne spotkanie organizowane we współpracy z kwartalnikiem „Widok” w ramach cyku poświęconego narracjom wystawy “W sercu kraju”. Podczas spotkania Kuba Mikurda i Paweł Mościcki, biorąc za punkt wyjścia historię amerykańskiej awangardy, rozmawiać będą z Philippem-Alainem Michaud o relacji między kinem a sztuką współczesną.

„Rose Hobart”, film zmontowany przez Josepha Cornella na podstawie fragmentów „East of Borneo”, klasycznego egzotycznego filmu fabularnego George’a Melforda z lat trzydziestych, z Rose Hobart w roli głównej, otworzył przed Kenem Jacobsem i Jackiem Smithem, którzy odkryli go razem pod koniec lat pięćdziesiątych, dwie możliwe ścieżki myślenia o filmie jako dyskursie. Pierwsza, wybrana przez Jacobsa, polega na ponownym użyciu starego materiału filmowego zmieniając praktykę filmową w rodzaj permanentnej reinterpretacji. Druga, którą reprezentuje Jack Smith opiera się na rekonstrukcji [reenactment], i składa się z sekwencji, figur lub kompozycji zapożyczonych z różnych modeli, co czyni ją narzędziem badania formalnych procesów tworzących uniwersum kina.

Te dwa modele tworzenia kina na podstawie jego historii – found footage i reenactment – mogą również stanowić dwa możliwe sposoby wpisania filmu w pole sztuki współczesnej oraz dwa typy obecności kina w kontekście muzealnym.

Philippe-Alain Michaud

Historyk sztuki, pracuje w Centre Pompidou w Paryżu jako kurator kolekcji filmowej i programu filmowego. Jest autorem trzech książek: "Aby Warburg et l’image en mouvement [Aby Warburg i obraz w ruchu]" (1998), "Le people des images [Lud z obrazka]" (2002) i "Sketches. Histoire de l’art, cinema [Szkice. Historia sztuki, kino]" (2006) oraz wielu artykułów w tomach zbiorowych, czasopismach i katalogach wystaw. Był kuratorem wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych, w tym przełomowej „Le mouvement des images” (2006), a ostatnio "Tapis volants" prezentowanej w Villa Medicis w Rzymie i w Les Abattoirs w Tuluzie (2012).

Kuba Mikurda

Filozof, eseista i kurator filmowy, wykłada na PWSTiTV w Łodzi. Jest redaktorem serii „Linia filmowa” w wydawnictwie Ha!art, która opublikowała ponad dwadzieścia książek poświęconych problematyce kina. Obecnie pracuje nad filmem o Walerianie Borowczyku.

Paweł Mościcki

Filozof i eseista, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN. Jest autorem m.in. książki "Godard. Pasaże" (2010) oraz, ostatnio, "Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena" (2013).

Inne wydarzenia z tego cyklu: