Fotografia: Sztuka niepewności
Paweł Mościcki w rozmowie z Régis Durandem

  • Fotografia: Sztuka niepewności

    Anne Collier, \"Woman With A Camera\", 2008

W trakcie piątego spotkania z cyklu „Widokówki“, realizowanego w ramach współpracy z magazynem Widok, Paweł Mościcki będzie rozmawiał z Régis Durandem, jednym z najważniejszych współczesnych krytyków fotografii na temat jej zdolności do redefiniowania samej siebie, stawiania trudnych pytań dotyczących współczesnego świata a także jej związków i relacji ze sztuką współczesną i instytucją muzeum.

Punktem wyjścia będzie założenie, że każde zdjęcie, każdy projekt fotograficzny może stanowić pewien model myślenia o fotografii w ogóle oraz model jej pozycjonowania względem społecznego i instytucjonalnego kontekstu. Jak wobec tych kontekstów pozycjonują się (wybrane) prace z kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej? Jakie „modele myślenia“ o fotografii ze sobą niosą?

Régis Durand

Historyk oraz krytyk fotografii, a także kurator. Kierował wieloma ważnymi instytucjami artystycznymi: Printemps de Cahors (1992-1996), Centre national de la photographie (1996-2003), Jeu de Paume (2003-2006). Od wielu lat związany jest także z miesięcznikiem Art Press. Jest autorem wielu książek, m.in.: "Les Regard pensif – Lieux et objets de la photographie" [Spojrzenie refleksyjne – miejsca i obiekty fotografii] (1988), "La Part de l’ombre" [Królestwo cienia] (1990), "Le Temps de l’image. Essai sur les conditions d’une histoire des formes photographiques" [Czas obrazu. Esej o warunkach historii form fotograficznych] (1995), "L’Excès et le reste" [Nadmiar i reszta] (2006).

Paweł Mościcki

Filozof i eseista, pracuje w Instytucie Badań Literackich PAN. Jest autorem m.in. książki "Godard. Pasaże" (2010) oraz, ostatnio, "Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena" (2013).

Zobacz także: