Dyskusyjny Klub Filmowy #8
A Science Fiction Show / Epizody 1 i 2: The Fall of Artists' Republic

  • Dyskusyjny Klub Filmowy #8

    Kadr z 2084: A Science Fiction Show / Episode 2: The Fall of Artists’ Republic, 2014, dzięki uprzejmości artystów

„Jest rok 2084. Pieniądze zostały zlikwidowane, ludzie używają produktów informacyjnych jako kuponów. Państwami nie da się już kierować za pomocą rządów, a granice zostały wytyczone na nowo przez potężne jednostki. Sztuka całkowicie skolonizowała życie, każdy aspekt ludzkiej egzystencji stał się kwestią natury estetycznej. To co było niegdyś muzeum stało się centrum informacyjnym. (…) Nikt nie jest zatrudniony. Nie ma żadnej pracy do wykonania”.


2084: a science fiction show to filmowa trylogia wyreżyserowana przez socjolożkę Pelin Tan i artystę, założyciela e-flux Antona Vidokle. Drugi epizod trwa 22 minuty, tyle, ile przeciętny odcinek telenoweli.

Anton Vidokle porusza się między Nowym Jorkiem a Berlinem. Jego prace wystawiane były na międzynarodowych wystawach, jak Documenta 13, Biennale w Wenecji, Biennale w Lionie, a także w Tate Modern. Jako założyciel e-flux jest odpowiedzialny za ‘Do it’ czy ‘Utopia Station Poster Project’, zorganizował również Bank Obrazów dla Rewolucyjnej Codzienności (Image Bank for Everyday Revolutionary Life) oraz Martha Rosler Library. Vidokle jest współwydawcą – wraz z Julietą Arandą i Brianem Kuan Woodem – magazynu e-flux. Był profesorem-rezydentem programu Ashkal Alwan’s Home Workspace (2013-2014). Ostatnio Vidokle prezentował swoje dzieła filmowe na biennale w Montrealu i w Stambule. Jego najnowszy film, This Is Cosmos (2014), pokazywany był na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Berlinale, w Witte de With Center for Contemporary Art i na biennale w Szanghaju.

Pelin Tan jest badaczką, która mieszka w Mardin w Turcji. Po studiach w dziedzinie socjologii Tan zdecydowała się na uzyskanie stopnia naukowego w obszarze sztuki współczesnej i historii sztuki, a także na projekt post-doc poświęconym poszukiwaniom artystycznym na MIT. Obecnie prowadzi projekt architektoniczny ufundowany przez uniwersytet Mardin Artuklu, poświęcony obozom dla uchodźców na południowym wschodzie Turcji. Tan bada też zagadnienie pracy w sztuce, wraz z Önderem Özengim, oraz przyszłą historię sztuki/pracy (art/work) z Antonem Vidokle. Uczestniczyła w szeregu wystaw, w tym biennale w Montrealu (2014) i Lizbońskim Triennale Architektury (2013). Tan jest członkinią kolektywu wideo Artıkişler oraz The Silent University. Jest też kuratorką Projektu Actopolis (2015–17).
 

Program Dyskusyjnego Klubu Filmowego został stworzony przez trzy zespoły kuratorskie pracujące przy wystawach „Robiąc użytek”, „Chleb i róże” oraz „Po co wojny są na świecie”.

Spotkania organizowane są w ogólnodostępnej przestrzeni audytoryjno-biurowej na pierwszym piętrze pawilonu Emilia w każdy wtorek, aż do końca trwania wystaw 1 maja.

Wszystkie pokazy łączy figura artysty, mierzącego się z problemami nierówności klasowych, społecznej akceptacji, powinności obywatelskich, jak i problematyka relacji artysty ze wspólnotą czy też twórczy eskapizm lub subwersja. Prezentowane są utwory filmowe artystów, dokumentalistów, outsiderów, którym towarzyszą omówienia kuratorów wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, jak i zaproszonych gości.

Program

  • 1 marca: „Entuzjaści. Kino outsiderów od lat 50. do 80.", wybór filmów amatorskich z Filmoteki Muzeum
  • 8 marca: „Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles”, reż Jon Foy, 2011
  • 15 marca: „Ustalenia, które zostały ustalone” reż. Magda Mosiewicz, 2016
  • 22 marca: „My Name Is Janez Janša”, reż. Janez Janša, 2012
  • 29 marca: „Marwencol", reż. Jeff Malmberg, 2010
  • 5 kwietnia: Marina Vishmidt, program filmowy „Speculation as a Mode of Production in Art and Capital”
  • 12 kwietnia: „The Devil and Daniel Johnston", reż. Jeff Feuerzeig, 2005
  • 19 kwietnia: „2084: a science fiction show" (odcinki 1 i 2), reż. Anton Vidokle, Pelin Tan, 2015 

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
18:30 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie „Robiąc Użytek”Działania w skali 1:1. Ruch od sztuki do życia i z powrotem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo projekcie „Robiąc użytek” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
12:00 W przestrzeni publicznej Kontynentalny Dryf: geopolityczna wędrówka po WarszawieSpacer z Brianem Holmesem i Claire Pentecost Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
15:00 Oprowadzanie Niedzielne raportowaniena wystawie „Robiąc użytek” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Oprowadzanie Kontemplacja Inspirowana protokołem Zakonu Trzeciego Ptaka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa