Dyskusyjny Klub Filmowy #2
Powstanie umarłych. Tajemnica płytek Toynbee'go

  • Dyskusyjny Klub Filmowy #2
    Kadr z filmu "Powstanie umarłych. Tajemnica płytek Toynbee'go", mat. promocyjne dystrybutora

Dyskusyjny Klub Filmowy towarzyszy wystawom „Po co wojny są na świecie”, „Chleb i róże” oraz „Robiąc użytek”. Projekcje odbywają się w każdy wtorek, aż do końca trwania wystaw 1 maja, w ogólnodostępnej przestrzeni audytoryjno-biurowej na pierwszym piętrze pawilonu Emilia.

W latach 80-tych na jezdniach, autostradach i skrzyżowaniach wielu amerykańskich miast zaczęły pojawiać się zagadkowe inskrypcje zawierające tekst: IDEA TOYNBEE'EGO / W FILMIE KUBRICKA 2001 / WSKRZESZENIE ZMARŁYCH / NA PLANECIE JOWISZ. Większość osób w ogóle nie zwracała na nie uwagi, część uznała je za jakąś formę sztuki ulicznej, a część za swego rodzaju manifest niezidentyfikowanego szaleńca.

Dla Justina Duerra, niezależnego artysty i muzyka, stały się one wręcz obsesją - wciąż próbował odnaleźć odpowiedź na pytania, co one oznaczają i kto je tam umieścił. Przez wiele lat zbierał i analizował wszystkie wskazówki, które tajemnicza osoba umieszczała na inskrypcjach na ulicach największych miast Stanów Zjednoczonych i Ameryki Południowej. Wraz z grupą podobnych mu zapaleńców, od lat próbujących dowiedzieć się kto jest autorem tych płytek i składając w całość elementy tej układanki w końcu odkrył, że prawda stojąca za powstaniem płytek jest o wiele bardziej dziwna, niesamowita i poruszająca, niż mógł to sobie wcześniej wyobrazić, kiedy zaczynał swoje śledztwo.

Jon Foy otrzymał za ten film nagrodę dla najlepszego reżysera filmu dokumentalnego na festiwalu w Sundance.

„Powstanie umarłych. Tajemnica płytek Toynbee'go” (Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles)
2011
reżyseria – Jon Foy
86' 

Wprowadzenie oraz dyskusję poprowadzi Rafał Jęczmyk. Film z polskimi napisami.

Rafał Jęczmyk - animator kultury, dziennikarz, kurator muzyczny, filmowy i artystyczny, współpracujący z takimi festiwalami, jak Avant Art, Wrocław Industrial Festival, T-Mobile Nowe Horyzonty, Rytuał, Energia Dźwięku, Podwodny Wrocław, Art of Improvisation i innymi. Twórca i kurator Kina CRK i Kina w Brzuchu. Fascynują go pomijane oficjalnie i dyletanckie obszary kultury i sztuki. Od 2012 roku współpracuje z Galerią tak w Poznaniu. Prowadzi na facebooku profil poświęcony Outsider Art.

Program Dyskusyjnego Klubu Filmowego został stworzony przez trzy zespoły kuratorskie pracujące przy wystawach „Robiąc użytek”, „Chleb i róże” oraz „Po co wojny są na świecie”.

Spotkania organizowane są w ogólnodostępnej przestrzeni audytoryjno-biurowej na pierwszym piętrze pawilonu Emilia w każdy wtorek, aż do końca trwania wystaw 1 maja.

Wszystkie pokazy łączy figura artysty, mierzącego się z problemami nierówności klasowych, społecznej akceptacji, powinności obywatelskich, jak i problematyka relacji artysty ze wspólnotą czy też twórczy eskapizm lub subwersja. Prezentowane są utwory filmowe artystów, dokumentalistów, outsiderów, którym towarzyszą omówienia kuratorów wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, jak i zaproszonych gości.

Program

  • 1 marca: „Entuzjaści. Kino outsiderów od lat 50. do 80.", wybór filmów amatorskich z Filmoteki Muzeum
  • 8 marca: „Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles”, reż Jon Foy, 2011
  • 15 marca: „Ustalenia, które zostały ustalone” reż. Magda Mosiewicz, 2016
  • 22 marca: „My Name Is Janez Janša”, reż. Janez Janša, 2012
  • 29 marca: „Marwencol", reż. Jeff Malmberg, 2010
  • 5 kwietnia: Marina Vishmidt, program filmowy „Speculation as a Mode of Production in Art and Capital”
  • 12 kwietnia: „The Devil and Daniel Johnston", reż. Jeff Feuerzeig, 2005
  • 19 kwietnia: program filmowy towarzyszący wystawie „Chleb i róże” z filmami Andrei Fraser, Tymka Borowskiego, Ivana Argote i innych
  • 26 kwietnia: „2084: a science fiction show" (odcinki 1 i 2), reż. Anton Vidokle, Pelin Tan, 2015 

Zobacz także:

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

18:00 Seminarium Czytanki dla Użytkowników Sztuki #4Zwrot etnograficzny w sztuce. Jak podążać za tym, co społeczne? Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Po wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
17:00 Wykład Art Brut LiveSpotkanie z Mario del Curto Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Po wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
19:30 Film Dyskusyjny Klub Filmowy #5Marwencol Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
18:00 Spotkanie MdM, czyli Materna do MachcińskiegoSpotkanie z artystą Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie w języku angielskimPo wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Po wystawie „Po co wojny są na świecie” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Emilia
ul. Emilii Plater 51, Warszawa