Dwudziestolecie: sztuka wobec faszyzmu
Dyskusja

  • Dwudziestolecie: sztuka wobec faszyzmu

Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Departament Obecności zapraszają na spotkanie „Dwudziestolecie: sztuka wobec faszyzmu”, które zainauguruje nowy cykl Departamentu zatytułowany „Poetic Justice: poetycki wymiar sprawiedliwości”.

Punktem wyjścia do spotkania, w którym udział wezmą Krystyna Duniec, Joanna Tokarska-Bakir, Joanna Ostrowska i Kaja Puto, jest książka Krystyny Duniec „Dwudziestolecie. Przedstawienia” będąca próbą opowiedzenia historii dwudziestolecia międzywojennego w Polsce przez przedstawienia – teatralne, a także przedstawienia życia publicznego we wszelkich jego przejawach: w sztuce, polityce, życiu społecznym, obyczajach. Diagnozując najważniejsze kwestie społeczne i polityczne epoki postaramy się potraktować książkę jako soczewkę do aktualnych przemian i form oporu wobec współczesnych antagonizmów w przestrzeni publicznej.

Spotkanie jest częścią całorocznego cyklu dyskusji pod nazwą „Poetic Justice: poetycki wymiar sprawiedliwości”, któremu towarzyszyć będą indywidualne prezentacje i spotkania postaci z pola kultury z aktywistkami i aktywistami.

Wydarzenie jest częścią programu ogólnopolskiej inicjatywy Rok Antyfaszystowski, więcej informacji: www.rokantyfaszystowski.org

Krystyna Duniec

historyczka i eseistka teatralna. Profesorka w Zakładzie Historii i Teorii Teatru Instytutu Sztuki PAN. Kierowniczka projektu badawczego „Rzeczy Teatralne” – biuletyn dokumentujący działalność teatrologiczną polskich i europejskich ośrodków naukowych, zajmujących się badaniami nad teatrem (1999-2007). Kierowniczka projektu badawczego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Rodzina w kulturze postfeministycznej” (2010-2013). Członkini zespołu badawczego w projekcie: „HyPaTiA. Kobieca historia teatru polskiego” (2014-2018).
Pomysłodawczyni, autorka programu i kierowniczka Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie (2012 – do dziś).

Joanna Ostrowska

doktor nauk humanistycznych w zakresie historii (Wydział Historyczny UJ), absolwentka Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ, Katedry Judaistyki UJ i Gender Studies UW. Studiowała również produkcję filmową i telewizyjną na PWSFTviT w Łodzi. Wykładała m.in. w Katedrze Judaistyki UJ, na Gender Studies UW i na Studiach polsko-żydowskich IBL PAN. Zajmuje się tematyką związaną ze zjawiskiem przemocy seksualnej w trakcie II wojny światowej i zapomnianymi ofiarami nazizmu. Autorka książki "Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej" (2018). Krytyczka filmowa i selekcjonerka Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Pracowała jako dramaturżka spektakli teatralnych. Obecnie studiuje również hebraistykę na Wydziale Orientalistycznym UW.

Kaja Puto

dziennikarka i redaktorka zajmująca się tematyką Europy Wschodniej, migracji i nacjonalizmu. Współpracuje z mediami polskimi i zagranicznymi jako freelancerka. Związana z "Krytyką Polityczną", stowarzyszeniem reporterów Rekolektyw i stowarzyszeniem n-ost – The Network for Reporting on Eastern Europe. Absolwentka MISH UJ, studiowała też w Berlinie i Tbilisi. W latach 2015-2018 wiceprezeska wydawnictwa Ha!art.

Joanna Tokarska-Bakir

antropolożka kultury i religioznawczyni, profesor zwyczajna w Instytucie Slawistyki PAN. Specjalizuje się w antropologii przemocy i etnografii Zagłady. Jest m.in. autorką takich książek jak "Rzeczy mgliste. Eseje i studia" (Pogranicze, Sejny 2004), "Legendy o krwi. Antropologia przesądu" (WAB, Warszawa 2008), "Okrzyki pogromowe. Szkice z antropologii historycznej Polski 1939-1946" (Czarne, Wołowice 2012) oraz dwutomowej monografii "Pod klątwą. Społeczny portret pogromu kieleckiego" (Czarna Owca, Warszawa 2018).

Inne wydarzenia z tego cyklu: