Dominujące, przeciętne i przeoczone
jakie pomniki budują warszawski krajobraz?
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na dyskusję otwierającą program publiczny 11. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE
W samym Śródmieściu znajduje się dziś ponad 100 pomników, co daje 7 pomników na kilometr kwadratowy. I to pod warunkiem, że nie wliczymy do tej grupy kamieni i setek tablic pamiątkowych oraz 7 nowych realizacji stworzonych na potrzeby POMNIKOMANII. W stolicy pomników jest z pewnością ponad 300. Jaki model pamięci prezentują one jako całość? Jaki charakter ma warszawski spiżowy krajobraz? I co w ogóle wiemy o tym zestawie monumentów? Ile z nich minęliśmy dziś świadomie, a ilu nigdy nie zauważyliśmy? Czy kilka najgłośniejszych i najbardziej widocznych nie przysłania nam milczącej i przeoczanej większości? Czy słynne pomniki z Placu Piłsudskiego właściwie reprezentują cały zbiór warszawskich monumentów?
Wspólnie z ekspertkami i ekspertami przyjrzymy się temu ogółowi, ale również poszukamy w nim elementów wartych wyłuskania i przypomnienia - mogących posłużyć za wzory formalne lub tematyczne dla nowych pomników: przypominających historie przemilczane i budujących inne relacje współczesnych z przeszłością.
Łukasz Zaremba
kulturoznawca, badacz kultury wizualnej, tłumacz, pracownik naukowy Instytutu Kultury Polskiej UW, redaktor pisma „Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej". Autor książki Obrazy wychodzą na ulice i współautor tomów Kultura Wizualna w Polsce (wyd. bęc zmiana) oraz podręcznika Antropologia Kultury Wizualnej (wyd. WUW). Autor przekładów książek W.J.T. Mitchella, Hito Steyerl, Nicholasa Mirzoeffa i Jonathana Crary'ego. Stypendysta FNP START i Stypendium Ministra Nauki dla Wybitnych Młodych Naukowców. W roku akademickim 2019/2020 prowadzi badania w John Hope Franklin Humanities Institute na Duke University.
Agnieszka Tarasiuk
kuratorka, absolwentka warszawskiej ASP (dyplom 1996) działająca na pograniczu sztuki i działalności społecznej. Organizowała nieszablonowe przedsięwzięcia artystyczne na Podlasiu, tworząc eksperymentalną przestrzeń dla sztuki w miejscach tak odległych od centrów kultury jak popegeerowskie wsie. W latach 2008-2011 była dyrektorką Domu Pracy Twórczej w Wigrach. Obecnie główna kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie. W ramach obchodów 100-lecia niepodległości Tarasiuk realizuje projekt badawczo - wystawienniczy zatytułowany „POMNIK, Europa Środkowo – Wschodnia 1981 – 2018”.
Michał Kasucki
stołeczny konserwator zabytków, historyk sztuki, autor publikacji o architekturze Warszawy, m.in Warszawskie dziedzictwo postindustrialne i ŻOL. Ilustrowany atlas architektury Żoliborza. Społecznik.
dr Jarosław Trybuś
historyk sztuki, krytyk architektury, wykładowca, kurator wystaw, muzealnik, autor, m.in Warszawy niezaistniałej i Przewodnika po warszawskich blokowiskach. Współkurator z Grzegorzem Piątkiem wystawy „Hotel Polonia. Budynków życie po życiu” w pawilonie polskim na Biennale w Wenecji nagrodzonej złotym lwem. Od 2012 do 2019 wicedyrektor Muzeum Warszawy i główny kurator wystawy stałej „Rzeczy warszawskie”.
dr inż. arch. Kinga Rybak-Niedziółka
architektka i urbanistka, architektka krajobrazu, adiunkt w Katedrze Rewitalizacji i Architektury Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Kierownik Zespołu Badań Pomników SGGW. Zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi struktury, znaczenia i fenomenu krajobrazu współczesnych miast. Prowadzi badania odnoszące się do przestrzeni i obiektów memoratywnych. Współprowadząca Seminaria Metodologiczne Architektury Krajobrazu. Projektantka z zakresu architektury, urbanistyki i planowania (mpzp, suikzpg). Autorka licznych ekspertyz i publikacji oraz książek z zakresu projektowania krajobrazu miasta, w tym ostatniej Miasto jako krajobraz.