Czy żyjemy w postartystycznych czasach?
Konwent użytkologiczny
Program „Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” koncentruje się na wzajemnym przenikaniu się sztuki i innych sfer życia oraz poszukiwaniu „współczynnika sztuki” z dala od muzeów i galerii. Kwestia kompetencji osób parających się „sztuką poza sztuką” staje się niezwykle istotna w świecie, w którym na nowo definiowane są powinności jednostki wobec wspólnoty i pojawiają się naglące globalne wyzwania.
„Robiąc użytek. Życie w epoce postartystycznej” wpisuje się w szerszą debatę na temat wartości użytkowej sztuki, manifestującą się w postaci takich inicjatyw, jak: archiwum Arte Útil zainicjowane przez Tanię Bruguerę we współpracy z Queens Museum w Nowym Jorku i Van Abbemuseum w Eindhoven, działalność Grizedale Arts w Coniston oraz mima w Middlesbrough, wystawa Really Useful Knowledge przygotowana przez kolektyw WHW dla Reina Sofia w Madrycie, międzynarodowy program badawczy The Uses of Art realizowany w ramach muzealnej sieci L’Internationale, książka „W stronę leksykonu użytkowania” Stephena Wrighta (jedna z podstawowych lektur towarzysząca wystawie „Robiąc użytek”), czy też takie wydarzenia jak przyznanie nagrody Turnera w Wielkiej Brytanii pracowni architektonicznej Assemble.
W sesji wezmą udział: Stephen Wright (pisarz i teoretyk, „shadow curator” wystawy „Robiąc użytek”), Ivet Curlin (członkini chorwackiego kolektywu kuratorskiego WHW, który przygotował w 2014 roku wystawę Really Useful Knowledge), Alistair Hudson (dyrektor Middlesbrough Institute of Modern Art, którego program oparty jest na koncepcji Użytecznego Muzeum), Marianne Zamecznik i Charlotte Bik Bandlien (założycielki Institutt for Bruk/ Departamentu Użytkologii na Narodowej Akademii Sztuki w Oslo) oraz kuratorzy wystawy „Robiąc użytek” Sebastian Cichocki i Kuba Szreder.
Podczas Konwentu odbędzie się również premiera publikacji „What’s the Use”, antologii dotyczącej wartości użytkowej sztuki, wydanej przez Van Abbemuseum (2016).