Czarność i rasa w PRL | Bliski „Inny”
Pokaz filmowy cz. 2 i 3

  • Czarność i rasa w PRL | Bliski „Inny”

    Abdelkrim Derkaoui oraz Mostafa Derkaoui z żoną Khadiją w Łodzi. Dzięki uprzejmości Lei Morin

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na pokaz filmowy w ramach cyklu filmowego „Nadzieja jest w innym kolorze”.

Program filmowy cz. 2: CZARNOŚĆ I RASA W PRL - łącznie 60 minut

Lekcja 41, 1966, 7 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Abdellah Drissi, opieka pedagogiczna Jerzy Bossak i Kazimierz Karabasz.
Lekcja języka polskiego dla studentów obcokrajowców z różnych stron świata. Trudna nauka gramatyki i wymowy na fragmencie Pana Tadeusza. Wśród uczniów Miguel Sobrado, przyszły socjolog i profesor Uniwersytetu w Kostaryce.

Adopcja, 1968, 4 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Mostafa Derkaoui, opieka pedagogiczna Jerzy Bossak i Kazimierz Karabasz.
Bohaterką filmu jest kilkuletnia Agnieszka, podopieczna ośrodka adopcyjnego w Łodzi. Jako czarnoskóra dziewczynka, ze związku Polki i Kenijczyka, ma małe szanse na adopcję w Polsce.

Zofia i Ludmiła, 1971, 9 min. 

Etiuda dokumentalna, reż. Mohammed Ben Said, opieka pedagogiczna Kazimierz Karabasz i Adolf Forbert
Codzienność dwóch romskich dziewczynek: w domu obciążonych opieką nad młodszymi, a w szkole wykluczanych ze swojej klasy przez inne dzieci.

Ale nadzieja jest w innym kolorze, 1972, 7 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Abdelkader Lagtaa.
Portret wielopokoleniowej rodziny Romów w Łodzi. Młody Kola zapowiada się na obiecującego muzyka. Na barkach matki młodsze rodzeństwo oraz ich ojciec, zatrzymany w więzieniu w Łęczycy.

Antropologia, 1982, 5,5 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Djamel Benkhaled, opieka pedagogiczna Andrzej Brzozowski.
Migawki z badania antropologicznego studentów obcokrajowców w Polsce. Uczestnicy z globalnego Południa zadają niepewnie pytania o cel takich badań, nauka o człowieku ujawnia swój eurocentryczny punkt widzenia.

Nadzieja, 1989, 10 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Faycal Hassairi.
Bohaterem filmu jest arabski student archeologii Uniwersytetu Łódzkiego, z zamiłowania artysta. Omawia stereotyp Araba w Polsce i przejawy niechęci Polaków do obcokrajowców.

Nord-Sud, 1990, 10 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Faycal Hassairi, opieka pedagogiczna Kazimierz Karabasz.
Związek Polki i Araba komentowany przez kobietę i jej rodziców. Fascynacja miłosna miesza się z rozczarowaniem, rasistowskie uprzedzenia ze słowiańską i katolicką dumą.

Prolog, 1979, 14 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Eduardo Coronado Quiroga, opieka pedagogiczna Kazimierz Karabasz.
Impresja miejska, osadzona w architektonicznym pejzażu Łodzi, przeplatana nauką języka polskiego i rozmowami studentów obcokrajowców na temat doświadczeń w Polsce.

Program filmowy cz. 3: BLISKI „INNY” - łącznie 55 minut

Wieczorna klasówka, 1966, 7 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Kaweh Pur Rahnama, opieka pedagogiczna Jerzy Bossak i Kazmierz Karabasz.
Klasówka z matematyki w szkole wieczorowej dla pracowników zakładu tekstylnego w Łodzi. Uważna obserwacja wysiłku dorosłych uczniów.

Wacław A., 1969, 5,08 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Abdelkader Lagtaa, opieka pedagogiczna Kazimierz Karabasz.
Bohaterem filmu jest starszy mężczyzna grający w barach na skrzypcach. Knajpiana atmosfera a liryczna samotność muzyka amatora. Jako skrzypek Wacław Antczak, łódzki krawiec, naturszczyk znany z etiud i filmów Marka Piwowskiego.

Dom rencisty, 1969 3 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Mohammed Ben Said.
Rutyna dnia codziennego w domu rencisty. Obserwacja zwykłych czynności przeplata się z obrazami zadumy starych ludzi nad ich życiem.

Marta, 1969, 6 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Idriss Karim, opieka pedagogiczna Kazimierz Karabasz.
Życie łódzkiej tkaczki, żony alkoholika, matki trzech chłopców. Dzień za dniem wypełniony pracą i opieką nad dziećmi, bez wytchnienia.

Elżbieta K., 1973, 12 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Idriss Karim, opieka pedagogiczna Jerzy Bossak i Kazimierz Karabasz.
Wyznanie młodej kobiety, która pracuje w charakterze modelki dla rzeźbiarzy, a prywatnie sama wychowuje dziecko. Doskwiera jej samotność, więc prowadzi samoobserwację.

Małżeństwo Nastarowiczów, 1975, 3,5 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Ali Ghayoum, opieka pedagogiczna Kazimierz Karabasz
Tytułowe małżeństwo zastanawia się nad posiadaniem dziecka. Mają wątpliwości, bo oboje są niepełnosprawni: on - z ubytkiem palców, ona – niewidoma.

Ciało, 1984, 6 min.

Etiuda dokumentalna, reż. Samir Ibrahim Zedan. opieka pedagogiczna Andrzej Brzozowski. Bohaterem filmu jest młody niepełnosprawny mężczyzna, który przez medytację, muzykę i literaturę próbuje pokonać ograniczenia swojego ciała.

Więcej o cyklu: artmuseum.pl/cykle/nadzieja-jest-w-innym-kolorze-program-filmowy

Zobacz także:

Inne wydarzenia z tego cyklu: