Co może się stać, kiedy patrzymy na obraz?
Oprowadzanie choreograficzne po wystawie „Farba znaczy krew”

  • Co może się stać, kiedy patrzymy na obraz?

    fot. Kuba Mozolewski
  • Co może się stać, kiedy patrzymy na obraz?

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na oprowadzanie choreograficzne, które jest propozycją włączenia doświadczeń sensualnych w oglądanie obrazu.

Wystawę „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” otwiera wiersz Marlene Dumas, w którym wers „przyjemność nakładania farby/ pozy przyjmowane dla tej przyjemności” kieruje uwagę choreografki Mary Szydłowskiej na sensualność czynności malowania i jego potencjalną cielesność.

„Przyjemność nakładania farby” prowokuje pytanie o przyjemność oglądania obrazu. Co może stać się elementem doświadczenia, kiedy patrzymy na obraz? Czego dowiadujemy się o nim patrząc całym ciałem i za pomocą wszystkich zmysłów? Jak przeskanować go „poza” okiem?

Elementami choreografii oprowadzania w muzeum staną się spojrzenia, subtelne, indywidualne mikro-działania i kolektywne spotkania służące wymianie myśli. 

Oprowadzania choreograficzne odbędą się w dwóch terminach: w czwartek i piątek o godzinie 19.00.

Po wystawie oprowadzi Mary Szydłowska - choreografka i antropolożka, obecnie studentka w Performing Arts Research and Training Studios w Brukseli.
Swoją praktykę ruchową rozpoczęła w latach 2010-2012 w krakowskich klubach Krzysztofory i Bomba. Stypendystka School of New Dance Developement w Amsterdamie, Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation oraz uczestniczka kursu choreografii eksperymentalnej kolektywu Centrum w Ruchu. Jako performerka i choreografka współpracowała m.in. z Izą Szostak, Anną Karasińską, Renatą Piotrowską-Auffret. Zajmuje się video dokumentacją praktyk choreograficznych we współpracy z Fundacją Burdąg, kolektywem Centrum w Ruchu i Zachętą Narodową Galerią Sztuki.

Wystawa i inne wydarzenia towarzyszące: