Casa Cosmos. Homemade paintings 2010-2015
Spotkanie z Jarosławem Flicińskim

  • Casa Cosmos. Homemade paintings 2010-2015

    Jarosław Fliciński, Aug 2013/May 2014; 185x145 cm; akryl na płótnie; Esteval

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie zapraszają na spotkanie z Jarosławem Filicińskim, związane z wystawą „Casa Cosmos. Homemade paintings 2010-2015” w BWA w Tarnowie.

„Casa Cosmos. Homemade paintings” to wystawa, która sumuje ostatnie lata twórczości Jarosława Flicińskiego. Prezentuje obrazy, prace na papierze, obiekty i fotografie. Obrazy powstały niemal na przeciwległym biegunie kontynentu, w portugalskim Esteval, gdzie artysta mieszka i pracuje. Jak mówi: Obrazy potrzebują czasu. Ten peryferyjny zakątek Europy idealnie nadaje się do koncentracji i długiej pracy w samotności. Malarstwo uzupełniają obiekty znalezione w okolicy portugalskiego domu. Przedmioty są ważne. U Portugalczyków powszechny jest animizm przypisujący obiektom cechy osobowe i ideę duszy. Poza galerią, wystawa ma swoją część w przestrzeni miasta – wokół Mauzoleum 
gen. Bema oraz w witrynie blisko Rynku, gdzie w Muzeum Okręgowym przechowywane są fragmenty Panoramy Siedmiogrodzkiej Jana Styki. Postać gen. Bema – biografia i legendy – stały się nieoczekiwanym tarnowskim kontekstem wystawy.

Wystawie towarzyszy katalog z reprodukcjami niemal wszystkich obrazów namalowanych przez artystę w latach 2010-2015 w Esteval i warszawskiej pracowni podczas krótkich pobytów w kraju. Wśród tekstów znajdziemy rys o regionie Algarve i tamtejszych domach autorstwa portugalskiej antropolożki Eglantiny Monteiro, eseje o sztuce Flicińskiego napisane przez Nuno Farię – kuratora portugalskich wystaw artysty, twórcy CIAJG (José de Guimarães International Arts Centre w Guimarães) oraz Sylwię Serafinowicz - kuratorkę Kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław.

Jarosław Fliciński (ur. 1963 w GdańNuno Faria – kurator. Obecnie dyrektor artystyczny CIAJG, Międzynarodowego Centrum Sztuki José de Guimarães w Guimarães, w Portugalii. W latach 1997–2003 i 2003–2009 pracował w Instytucie Sztuki Współczesnej oraz Fundacji Calouste’a Gulbenkiana w Lizbonie. W latach 1997–2012 mieszkał i pracował w regionie Algarve, gdzie między innymi założył Mobilehome – Nomadic, Experimental and Independent Art School.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Tarnowa.

Nuno Faria – kurator. Obecnie dyrektor artystyczny CIAJG, Międzynarodowego Centrum Sztuki José de Guimarães w Guimarães, w Portugalii. W latach 1997–2003 i 2003–2009 pracował w Instytucie Sztuki Współczesnej oraz Fundacji Calouste’a Gulbenkiana w Lizbonie. W latach 1997–2012 mieszkał i pracował w regionie Algarve, gdzie między innymi założył Mobilehome – Nomadic, Experimental and Independent Art School.

Ewa Łączyńska-Widz jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2007 roku stypendystka Chinati Foundation (Marfa, Teksas). Współredaktorka książki Tarnów. 1000 lat nowoczesności (z Dawidem Radziszewskim). Wspólnie z Jadwigą Sawicką kuratorowała wystawy Sen jest drugim życiem (2012) i Róża jest różą (2013). Członkini Zarządu Sekcji Polskiej AICA. Dyrektorka BWA w Tarnowie.

Sylwia Serafinowicz jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego i Courtauld Institute of Art w Londynie, gdzie w 2015 roku obroniła doktorat. Jako kuratorka wystaw i programu publicznego współpracowała między innymi z Institute of Contemporary Arts w Londynie, Whitechapel Gallery, Courtauld Institute of Art. Obecnie pracuje jako Kuratorka Kolekcji Muzeum Współczesnego Wrocław oraz korespondentka magazynu Artforum.