„Best before” - reklama i konsumpcja w PRL

  • „Best before” - reklama i konsumpcja w PRL

„Best before”
 Reklama i konsumpcja w PRL spotkanie: 26 stycznia (środa), godz. 18.00

Znikające na naszych oczach reklamowe malowidła ścienne, ślady społeczeństwa konsumpcyjnego doby PRL-u, będą tematem dyskusji, w której udział wezmą: Anna Brzezińska-Czerska, inicjatorka portalu internetowego dokumentującego stare freski i neony reklamowe oraz Dominik Lejman autor projektu „Best before”
 i i Bartosz Stępień, autor książki „Łódzkie Murale - niedoceniona grafika użytkowa PRL-u”.

prowadzenie: Miesto (kolektyw vlep[v]net)
organizator: Fundacja Bęc Zmiana

Monumentalne freski propagandowe oraz murale reklamowe, którymi pokryły się ściany polskich budynków w latach 70. XX wieku, cieszą się dzisiaj wzmożonym zainteresowaniem ze strony badaczy kultury wizualnej oraz artystów, stając się przedmiotem nowo powstających publikacji, stron internetowych oraz przedsięwzięć artystycznych. Z czego wynika wzmożone zainteresowanie tymi pozostałościami epoki Edwarda Gierka? Co relikty minionej epoki mają wspólnego z banerami reklamowowymi, które dzisiaj szczelnie zasłaniają fasady budynków? Czy PRLowskie murale i freski mogą wzbudzać dziś tylko nostalgie lub politowanie? Czy może mogą nas nauczyć czegoś o więcej o istocie współczesnej reklamy, która pokrywa całe miasta, obrazami, hasłami i neonami? Czy w przestrzeni współczesnych miast jest jeszcze miejsce na reklamy społeczne i edukacyjne? Jaka jest rola samorządów w rozmieszczaniu reklam?

Best Before to efekt pracy badawczo - artystycznej Dominika Lejmana, Karoliny Wysockiej i Petera Ferko, której celem było zbadanie i udokumentowanie zanikających murali/ malowideł ściennych, tzw. „miejskich fresków” reklamowych i propagandowych z lat 60., 70. i 80. Projekt podsumowuje publikacja, na którą składają się fotografie wykonane przez trójkę artystów oraz towarzyszące im refleksje dwóch krytyków - Marka Bartelika i Davida Crowleya.

Anna Brzezińska-Czerska - absolwentka animacji kultury na Uniwersytecie Warszawskim, autorka dokumentu o warszawskich neonach. Współpracuje z warszawskim wydaniem „Rzeczpospolitej” oraz działem kultury „Życia Warszawy”. Inicjatorka projektu Bliżej konsumenta, którego celem jest wydanie albumu poświęconego starym, warszawskim reklamom malowanych na ścianach budynków. www.blizejkonsumenta.pl

Dominik Lejman - zajmuje się malarstwem, sztuką wideo. Studiował malarstwo i grafikę w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku oraz w Royal College of Art w Londynie, gdzie uzyskał Degree of Master of Arts. Mieszka i pracuje w Berlinie.

Bartosz Stępień - autor książki „Łódzkie Murale - niedoceniona grafika użytkowa PRL-u” oraz twórca strony internetowej poświęconej łodzkim muralom, która powstała aby zaprezentować i ocalić od zapomnienia wielkie kolorowe reklamy znajdujące się na ścianach łódzkich kamienic.