Sztuka jako sposób myślenia
Cykl zajęć dla osób ze spektrum autyzmu
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza grupy zorganizowane na cykl spotkań przeznaczony dla osób ze spektrum autyzmu. W skład cyklu wchodzą trzy spotkania odbywające się w dogodnych dla grupy terminach. Każde spotkanie trwa 90 minut i składa się z dwóch części: rozmowy i warsztatu. Spotkania odbywają się w oparciu o bieżące wystawy Muzeum. Zapisu grupy można dokonać pod adresem mailowym zapisy@artmuseum.pl lub pod numerem telefonu 22 596 40 00.
Nie ma jednej definicji sztuki, ale nikt nie ma wątpliwości, że podstawową czynnością w jej tworzeniu jest myślenie. Myślimy przez cały czas i o różnych rzeczach, ale jesteśmy w stanie na pewien czas skupić się tylko na jednej idei lub pomyśle. Proces tworzenia sprowadzono naukowo do pewnego schematu, który wyjaśnia krok po kroku, co się dzieje w głowie artysty. Każdy z nas jest jednak inny i nawet w ramach tego ustalonego schematu mogą wystąpić różnice.
I. Tworzenie - wolność w ramach schematu
Przebieg zajęć
- analiza schematu procesu twórczego
- czy wszystko da się zaplanować i przewidzieć?
- co to znaczy „idea”?
- co to jest wolność tworzenia?
- czy na podstawie dzieła da się określić jak długo i w jaki sposób ono powstawało?
Praca na podstawie wystawy Zofii Rydet, analiza jej metody twórczej
- próba naniesienia działań fotografki na wcześniej opracowywany schemat procesu twórczego
Zarówno pierwsza, jak i druga część ma charakter warsztatowy. Obie trwają 45 minut.
II. Nadawanie myśli formy i kształtu
Przebieg zajęć
- praca w oparciu o wystawę Juliusa Kollera
- analiza postulatów artysty, credo artystyczne
- czy forma to to samo co kształt?
- z jakiego tworzywa można stworzyć myśl?
- kiedy powstaje dzieło?
- na ile sposobów można wyrazić jedną myśl?
Część warsztatowa: zabawa znakami interpunkcyjnymi
- wspólne wynotowanie znaków interpunkcyjnych - baza do wykorzystania podczas pracy
- swobodne zestawianie ze sobą różnych znaków interpunkcyjnych
- wspólna analiza powstałych prac
Obie części trwają po 45 minut.
III. Sztuka jako zagadka
Przebieg zajęć
- praca z reprodukcjami
- dzieło jako system znaków do odszyfrowania
- co to jest abstrakcja? (prezentacja przykładów)
- jak zostać hackerem sztuki?
- „śledztwo” w sprawie wybranych prac
Część warsztatowa: tworzenie zaszyfrowanych wiadomości
- użycie elementów poznanych podczas „śledztwa” w poprzedniej części
- odczytanie zaszyfrowanych komunikatów
Obie części trwają po 45 min.
Zajęcia są prowadzone przez Karolinę Żyniewicz - absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, artystkę wizualna, która sztukę traktuje jako najszersze możliwe pole badawcze. Interesuje ją twórczy eksperyment z udziałem różnych form materii organicznej, w tym ludzi. Jej działania mają charakter interdyscyplinarny, na pograniczu sztuki i nauki, głównie biologii. Niezwykle istotny jest dla niej edukacyjny wymiar sztuki (stąd m.in. współpraca z działem edukacji MSN). Tworzy sytuacje badawcze dotyczące stanów granicznych, obrzydzenia, odrzucenia, lęku. Stawia na bezpośrednie relacje międzyludzkie oraz relacje człowieka z innymi istotami żywymi, promując ideę posthumanizmu. Ostatnio żyje i pracuje twórczo z owadami. Z jej twórczością można zapoznać się na stronie.
Scenariusze można pobrać w formie PDF: Sztuka jako sposób myślenia.