„Śnione w nocy w blasku dnia”
Nowa praca Alicji Bielawskiej w Muzeum nad Wisłą

  • \

    Alicja Bielawska, "Śnione w nocy w blasku dnia", fot. Wojciech Radwański

W bistro w Muzeum nad Wisłą od maja 2018 roku można oglądać nową pracę Alicji Bielawskiej „Śnione w nocy w blasku dnia”.

W pracach Alicji Bielawskiej punktem wyjścia jest materialna sfera codzienności i relacje pomiędzy przedmiotami, wnętrzami a ich użytkownikami. Artystka używa tkanin, ceramiki, metalu, drewna, kształtując z nich formy rzeźb, które tworzą relacje z widzami i wnętrzami, i dotykają kwestii względności percepcji i roli pamięci. W jej twórczości podstawowym narzędziem jest rysunek, który wyprowadzony poza kartkę staje się rzeźbą. Jak pisze artystka: ,,Rysowanie jest łączeniem niewidzialnych kropek, które są punktami odniesienia do możliwych, nieskończonych, konstelacji".

,,Śnione w nocy w blasku dnia'' to instalacja stworzona specjalnie do wnętrza kawiarni mieszczącej się w Muzeum nad Wisłą. Artystka wykorzystała bardzo wysokie wnętrze wprowadzając do niego dodatkową przestrzeń, która unosi się ponad głowami gości.

Praca zbudowana jest z tkanin biegnących po nieregularnych łukach. Szyfony są zadrukowane przenikającymi się kolorami, które podkreślają ulotność podziałów. Odpowiedzią na rysunek falujących linii jest rytm wyznaczany przez ceramiczne kule. Artystka wprowadza kolory, które są równie materialne jak ulotne, wyznaczają rytmy i zmieniają się pod wpływem światła. Ta zmienność w zależności od pory dnia zwraca uwagę na rolę percepcji w odbiorze pracy. ,,Śnione w nocy w blasku dnia" wpisuje się w ramy wnętrza, ale jednocześnie otwiera architekturę na inne doświadczenie. Praca miała swój początek w rysunkach, a przeniesiona w przestrzeń sugeruje ruch i zakreśla fragmenty swoich trajektorii. Prześwitują przez nią wcześniejsze prace artystki a także traktaty o kolorach i graficzne partytury. Tytuł podkreśla role wyobraźni, intuicji i pamięci, które składają się zarówno na proces tworzenia pracy, jak i na jej odbiór.