Ephemera Festival w Warszawie
Finisaż wystawy „Wiek półcienia”

  • Ephemera Festival w Warszawie

Twórcy Unsoundu zapraszają na Ephemerę, nowy warszawski festiwal. W programie koncerty, wystawy i performanse.

Pierwsza edycja Ephemery będzie miała miejsce w dwa weekendy: 12-13 września oraz 14-15 listopada 2020 roku. Festiwal odbywać się będzie w różnych miejscach w Warszawie i jest wynikiem solidarnej pracy wielu osób, organizacji i instytucji ważnych dla warszawskiego życia kulturalnego – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Nowego Teatru, TR Warszawa i Teatru Powszechnego. 

Jednym z głównych elementów wrześniowego programu będzie show „Hildur Gudnadottir presents Chernobyl (feat.Chris Watson & Sam Slater)”. Za swoją kompozycję „Chernobyl” Gudnadottir była wielokrotnie nagradzana. Artystka otrzymała również Oscara za muzykę do filmu „Joker”. W Nowym Teatrze odbędzie się polska premiera „Untitled (Holding Horizon)” Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa. W programie również kompozycja Antoniny Nowackiej, którą zostanie wykona wraz z Michałem Czachorem i Grzegorzem Artmanem oraz solowy występ Lyry Pramuk, amerykańskiej artystki mieszkającej w Berlinie, która łączy ze sobą klasyczny śpiew, popową wrażliwość, performatywne praktyki i elementy kultury klubowej.

„Chernobyl live” Hildur Guðnadóttir, kompozycja na motywach głośnego serialu HBO zostanie wykonana na żywo w wyjątkowej przestrzeni oraz specjalnej scenografii, której wygląd i charakter jest efektem zastosowania maksymalnego reżimu sanitarnego. Przejmujący utwór wybrzmi szczególnie mocno w wielkiej przestrzeni dawnej drukarni przy ulicy Mińskiej w Warszawie. Ograniczona liczba widzów i możliwość poruszania się będą częścią eksperymentu – testu na to, jak najbezpieczniej brać udział w wydarzeniach muzycznych w 2020 roku. Na scenie do artystki dołączą współautorzy kompozycji: Sam Slater, Chris Watson, Francesco Donadello oraz Theresa Baumgartner, odpowiedzialna za scenografię i choreografię świateł. Nagranie z wydarzenia stanie się częścią specjalnego dokumentu oraz zostanie w późniejszym terminie udostępnione on-line. Za swoją kompozycję „Chernobyl” Guðnadóttir była wielokrotnie nagradzana. Artystka otrzymała również Oscara za muzykę do filmu „Joker”. Z powodu pandemii „Chernobyl live” będzie w tym roku wykonany na żywo jedynie dwa razy, wcześniej utwór prezentowany był Berlinie.

W Nowym Teatrze odbędzie się polska premiera „Untitled (Holding Horizon)” Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa. Za pomocą box stepu (podstawowego ruchu używanego w wielu tańcach towarzyskich) oraz gestów z przestrzeni klubowej, Baczyński-Jenkins stworzył choreografię, której tematami są pożądanie, dezorientacja i wspólnotowość. Performerki negocjują pomiędzy tym, co jednostkowe i kolektywne, ulegając pragnieniom, zawierając sojusze i czerpiąc przyjemność z synchronizacji. Współzależność obecna jest też w relacji pomiędzy tańczącymi a miksowaną na żywo muzyką i światłem. Dźwięk oraz ruch pozostają w ciągłej negocjacji i generują zmienną atmosferę, czasami rytualną i rave'ową, a kiedy indziej żałobną i widmową. W „Untitled (Holding Horizon)” box step jest narzędziem do ujawniania siły tkwiącej we wspólnym ruchu. Praca została stworzona na Frieze Artist Award w 2018 roku, była również pokazywana na Biennale Sztuki w Wenecji w 2019.

Weekend zamykają dwa występy na świeżym powietrzu. Najpierw usłyszymy „Martwą naturę”, kompozycję w wykonaniu Antoniny Nowackiej, Michała Czachora i Grzegorza Artmana. Artyści stworzyli głosową rzeźbę – strukturę dźwiękową, która wykorzystuje aparat głosowy jako złożony instrument i w ramach której trawestują ideę pożegnań. Kompozycja jest częścią spektaklu „Martwa natura” przygotowywanego dla Teatru Powszechnego na podstawie scenariusza Mateusza Artmana i Agnieszki Jakimiak, w reżyserii Agnieszki Jakimiak.

Potem przyjdzie pora na futurystyczny folk, czyli solowy występ Lyry Pramuk, amerykańskiej artystki mieszkającej w Berlinie, która łączy ze sobą klasyczny śpiew, popową wrażliwość, performatywne praktyki oraz walkę o obecność osób niebinarnych w kulturze klubowej.

„Chernobyl Live” oraz koncerty Lyry Pramuk i Antoniny Nowackiej w ramach Ephemery są także częścią weekendu zamykającego wystawę w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie pod tytułem „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany”. Zobaczyć na niej można prace artystyczne, bazujące na obserwacji i wizualizacji przemian zachodzących na kuli ziemskiej. Jak słusznie zauważyli kuratorzy wystawy: „Sztuka z pewnością nie ochroni nas przed katastrofą, ale pomoże nam uzbroić się w dziwne narzędzia służące pracy wyobraźni i współodczuwania.” Otwarcie wystawy dla publiczności przesunięte było z powodu pandemii o ponad 2 miesiące, a zwiedzający doświadczali jej w małych grupach, spotykając się z zespołem kuratorskim i edukacyjnym na zewnątrz budynku, jak i z pomocą intensywnego programu online, podczas którego prezentowane były również wydarzenia muzyczne: set kolektywu Synergia, koncert Wilhelma Brasa czy też słuchowisko poświęcone twórczości Katlin Ladik.

Wszystkie wydarzenia Ephemera Festival będą adaptowane stosownie do bieżącej sytuacji epidemicznej, dlatego też ostateczny kształt programu może ulec zmianie.
Zapraszamy również do śledzenia nachodzących ogłoszeń programowych Unsound, w tym dyskusji online!

Szczegóły: ephemerafestival.com

Wystawa i inne wydarzenia towarzyszące: