Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcia kształtu, 1972/2023
Wanda Czełkowska (ur. 1930 w Brześciu nad Bugiem, zm. 2021 w Warszawie) – rzeźbiarka. Rozpoczęła studia malarskie na ASP w Krakowie, ostatecznie uzyskując dyplom na Wydziale Rzeźby. W latach 1969–1981 związana z II Grupą Krakowską. W swojej twórczości badała granice między różnymi mediami: rzeźbą, instalacją site-specific, environmentem, malarstwem, rysunkiem i fotografią. Posługiwała się prostymi materiałami, takimi jak gips, drewno, surowe płótno i zardzewiała stal. Traktowała rzeźbę jako materializację procesu myślowego. Prace Czełkowskiej ewoluowały od figuracji do rzeźby konceptualnej. Jej unikalny styl opierał się na przetwarzanym od końca lat 60. motywie rzeźbiarskim głowy-popiersia w organiczne, abstrakcyjne formy, które ostatecznie doprowadziły do dematerializacji rzeźbiarskiej bryły na rzecz przestrzeni.