Warsztaty z Izabelą Filipiak
Krytycy i krytycy

  • Warsztaty z Izabelą Filipiak

    fot. Bartosz Stawiarski

Muzeum zaprasza na drugą część cyklu „Krytycy i krytycy”. Cykl rozpoczyna spotkanie z pisarką Izabelą Filipiak, która poprowadzi dwudniowe zajęcia zatytułowane „Odpowiedz sztuce”. 2 marca (piątek) zajęcia trwać będą w godz. 16:00-19:00, 3 marca (sobota) w godz. 15:00-18:00.

Odpowiedz Sztuce

Napisz „odpowiedź widza”. Nie musisz rozumieć wszystkiego ze sztuki, którą oglądasz. Zakładaj, że te rzeczy, które rozumiesz, są tymi, które mają znaczenie. Nie kopiuj oficjalnych recenzji prasowych. Czytaj je po to, żeby z nimi zgodzić się lub nie. Nie ma znaczenia, czy przeczytasz je przed, czy po obejrzeniu sztuki, bo znaczenie ma to, co widzisz. Przede wszystkim patrz na sztukę. Skupiaj się na szczegółach. Pisz tak, żeby artysta mógł przeczytać Twoją odpowiedź z przyjemnością, aby artystka mogła dowiedzieć się o swojej sztuce czegoś, co pozwoli jej się rozwinąć i zainspirować. Pisz tak, żeby publiczność zainspirowana Twoją odpowiedzią chciała przyjść na wystawę.

Czy to znaczy, że recenzja musi być zawsze pochlebna? Nie znaczy. Ale unikaj podejrzliwości. Unikaj pisania tak, jakby artysta miał tajny plan zdobycia fortuny i próbował zamydlić Ci oczy, albo usiłował Cię „zaszokować”. Jeśli coś będzie Cię ciągnąć do tego, żeby pisać w ten sposób, przypomnij sobie, że nie jesteś pępkiem świata. Artyście często dużo bardziej zależy na tym, żeby nawiązać kontakt z ludźmi, którzy rozumieją jej lub jego sztukę, niż „zaszokować” tych, którzy nie mają pojęcia, jak patrzeć na sztukę.

Zastanów się, dla kogo piszesz, kto jest odbiorcą: inni krytycy? Inni artyści? Studenci? Publiczność odwiedzająca galerie sztuki? Odbiorca warunkuje poziom wypowiedzi: przyjazny, zachęcający lub zdystansowany, akademicki lub polemiczny, otwierający dyskusję.

Twój tekst nie powinien przekroczyć dwóch stron. Obok tytułu (tak, teksty muszą mieć tytuły) napisz, jaki format stosujesz: recenzja, felieton, impresja.

Spodziewaj się pracy w grupach, w parach, oraz pisania w trakcie zajęć.

Termin oddania tekstów upływa 29 lutego.

Dobrze byłoby mieć dwa teksty od każdego uczestnika, po jednym na dzień.

Uczestnicy powinni mieć te teksty wydrukowane w trzech egzemplarzach.

Tematy:

„Świat nie przedstawiony. Dokumenty polskiej transformacji po 1989 roku”, wystawa w ramach projektu „Postdokument”, CSW Warszawa, kurator Adam Mazur, współpraca Beata Łyżwa- Sokół (od 4 lutego do 15 kwietnia)

Jakub Julian Ziółkowski „Skóra i chleb”, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa (27 stycznia – 9 marca)


Izabela Filipiak jest pisarką, autorką powieści „Absolutna amnezja” i „Alma”, zbiorów opowiadań „Śmierć i spirala” oraz „Magiczne oko”, a także książek eseistycznych i prac naukowych. Prowadziła warsztaty twórczego pisania na Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie wykłada w Zakładzie Literatury i Kultury Amerykańskiej na Uniwersytecie Gdańskim.


Lista uczestników, na to spotkanie, została zamknięta. Zapraszamy do zapisywania się na następne spotkania.

Inne wydarzenia z tego cyklu: