Kolekcja

  • Maria Pinińska-Bereś, Pokrowiec na mojego kochanka , 1967
  • Maria Pinińska-Bereś, Pokrowiec na mojego kochanka , 1967

Maria Pinińska-Bereś (1932–1999) to jedna z najważniejszych polskich artystek. Zapisała się w historii sztuki jako autorka rzeźb, obiektów, environments, performansów i instalacji. Uczennica Xawerego Dunikowskiego, członkini Grupy Krakowskiej. Pinińska-Bereś była prekursorką sztuki feministycznej w Polsce, którą zaczęła uprawiać już w połowie lat 60. XX wieku. 

Cykl „Pokrowce” powstawał w latach 1965–1967. Spośród prac z tego cyklu zachował się jeszcze „Pokrowiec dla mojego kochanka (głowa)” z 1967, obecnie w kolekcji prywatnej. „Pokrowce” powstawały równolegle z cyklem „Gorsety”. O ile „Gorsety” odnosiły się do indywidualnych historii kobiet, formalnie podobne „Pokrowce” poświęcone były mężczyznom. Praca dotyczy głębokiej, namiętnej relacji i chęci całkowitego uprzedmiotowienia i unieruchomienia kochanego mężczyzny. Dzieło nawiązujące do „Pokrowca dla mojego kochanka”, „Gorset – trapez” znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, a „Gorset stojący” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. 

Nakład: unikat
Rok powstania: 1967
Technika: technika mieszana
Wymiary: 157×50×15 cm

Materiał: papier mâché, płótno, tempera
Sposób nabycia: zakup
Forma własności: kolekcja
Źródło: Galeria Monopol
Nr księgi: MSN: 4300-10/2017
Data nabycia:
Źródło finansowania: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej 2017"