Pokaz palestyńsko-japońskich archiwów Tokyo Reels

  • Grafika promująca wydarzenie.

Muzeum Warszawy wraz z Muzeum Sztuki Nowoczesnej zapraszają do Kina Syrena na pokaz trzech filmów kolektywu Subversive Film.

Kolektyw Subversive Film, założony w 2011 roku, ma na celu rzucenie nowego światła na historyczne dzieła związane z Palestyną i regionem, a także wspieranie działań na rzecz zachowania filmów oraz badanie praktyk archiwalnych. Ich projekty obejmują m.in. ponowne wydawanie cyfrowe i prezentowanie wcześniej pominiętych filmów.

Kinie Syrena obejrzymy wybrane filmy z projektu Tokyo Reels z 2022 roku – dwudziestu taśm filmowych 16 mm, które stanowią kolekcję przechowywaną przez członków japońskiej grupy solidarności z Palestyną.

Autorskiego wyboru filmów dokonała członkini kolektywu Subversive Film Reem Shilleh, której komentarz będzie można usłyszeć przed pokazem.

Jak pisze Shilleh: przegląd ten, w kontekście 75-letniej historii opresji i przemocy w Palestynie, jest analizą tego, jak kino było historycznie tworzone jako element wyzwoleńczych i emancypacyjnych zmagań, stając się narzędziem służącym do dawania świadectwa ciągłego sprzeciwu wobec prób wymazania.

Pokaz filmów odbywa się w ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie Moi Ver. Wydarzenie odbywa się w języku angielskim. Wstęp jest bezpłatny.
 

KUNEITRA: DEATH OF A CITY
reż. Jim Cranmer, 1974, 26 min

Film Kuneitra: Death of a City został stworzony przez American Peace Committee w celu udokumentowania zleconego przez ONZ śledztwa kryminalistycznego, które dotyczyło okrucieństw popełnionych przez izraelską armię w mieście Kuneitra na zajętych Wzgórzach Golan. Ujęcia zniszczeń miejsc kultu, cmentarzy i domów przeplatają się z wywiadami przeprowadzonymi z mieszkańcami miasta oraz ich wspomnieniami.
 

SCENES OF THE OCCUPATION FROM GAZA
reż. Moustafa Abu Ali, 1973, 13 min

Film legendarnego reżysera Mustafy Abu Ali, jednego z założycieli Palestine Film Unit, pierwszej filmowej jednostki Palestyńskiej Rewolucji. Materiał został nakręcony przez francuską ekipę reporterską, a jego montaż wykonany przez Mustafę Abu Alego w Libanie. Jest to jedno z najwcześniejszych dzieł filmowych na temat okupowanego terytorium w Strefie Gazy. Mustafa Abu Ali w Scenes of the Occupation from Gaza wykorzystuje eksperymentalne techniki montażu, by stworzyć film o charakterze kinematograficznie i politycznie subwersywnym. Film zdobył nagrodę za najlepszy film na Festiwalu Filmowym w Damaszku w 1973 roku i był prezentowany na wielu innych festiwalach. Jest to jedyny film wyprodukowany przez Palestine Cinema Group, od 1974 roku Palestine Cinema Institute.
 

BLOWN BY THE WIND
reż. Jacques Madvo, 1971, 18 min

Seria rysunków stworzonych przez palestyńskie dzieci ożywa w filmie Blown by the wind. Montaż statycznych obrazów pozwala wczuć się w wyobraźnię, życie i wspomnienia tych dzieci, przesiedlonych do Libanu po wojnie sześciodniowej w 1967 roku. Film został oficjalnie wybrany do udziału w Festiwalu Filmowym w Wenecji i zdobył nagrody na Festiwalu Filmowym w Lipsku, a także w Czechosłowacji i Tunezji.