Koniec resoraków! Nie tylko auta...
Jak projektować zabawki zrównoważonej mobilności

  • Koniec resoraków! Nie tylko auta...

Jak bawić się w tramwaj? Czy kanały miejskie mogą inspirować do gry w kulki? Ile ludzików zmieści się do autobusu? Przekonacie się na własnej skórze podczas naszego mini- warsztatu. Przeprowadzimy was przez proces projektowy, pokażemy zrealizowane obiekty i inspiracje, które pozwoliły stworzyć kilkadziesiąt obiektów do zabawy.

Wśród otaczających nas zabawek i gadżetów nawiązujących kształtem lub funkcją do sposobów przemieszczania się dominują przeróżne opcje samochodów. Najlepiej widać to na tegorocznej wystawie WARSZAWY W BUDOWIE w instalacji przygotowanej przez Martę Żakowską. Wraz ze studentkami i studentami School of Form Uniwersytetu SWPS postanowiliśmy zanegować ten sposób myślenia i zaprojektować zabawki zrównoważonej mobilności. Jak to zrobiliśmy? Co powstało? Przekonajcie się!

Dla kogo: zapraszamy wszystkich zainteresowanych procesem projektowania. Studiujesz wzornictwo, a może po prostu ciekawi Cię jak stwarza się przedmioty, które nas otaczają? Ciekawi cię miasto? A może chcesz spojrzeć na auta w mieście z zupełnie innej perspektywy.

Co będziemy robić?:

  • zobaczymy i przyjrzymy się krytycznie ekspozycji zabawek
  • przejdziemy przez mikroproces projektowania obiektu do zabawy
  • pokażemy zrealizowane przykłady i dylematy projektowe.

Bartosz Mucha 
Studiował na ASP w Krakowie (dyplom 2004) i w ESAG w Paryżu. Projektant 2 i 3 D. W latach 2004-11 wokalista i autor tekstów zespołu math rockowego Maria Celeste. Założyciel studia projektowego Poorex, które jest jednoosobową działalnością projektowo-artystyczną. Studio zorientowane jest na projektowanie i wykonywanie unikatowych obiektów lub ich krótkich serii, sporadycznie produkowanych i dystrybuowanych. Poorex funkcjonuje głównie w obiegu galeryjnym bądź w innej formie współpracując z instytucjami kultury. Działalność osadzona jest na trzech fundamentach: eksperymencie, obiekcie i para architekturze. Pracom często towarzyszą krótkie filmy wideo, będące dopowiedzeniem wydarzających się sytuacji. Ważnym elementem finalizującym poszczególne serie obiektów są publikacje książkowe. Doświadczenia wynoszone z pracy w studiu są istotnym elementem w pracy dydaktycznej na kierunkach wzorniczych gdzie studenci uczeni są konceptualnego i eksperymentalnego myślenia o projektowaniu. Aktualne zatrudniony na Wydziale Projektowania Uniwersytetu SWPS.

Martyna Obarska 
Na co dzień wdraża w życie interdyscyplinarność w obszarze studiów miejskich i studiów o kulturze. Bada, uczy i opisuje (również w formie popularnonaukowej), jak zmieniają się miasta (koordynatorka miejskiego semestru School of Ideas). Prowadzi zajęcia dla studentów kierunków humanistycznych i projektowych. Przygląda się inicjatywom na styku architektury, urbanistyki i działań społecznych pojawiającym się w polskich i zagranicznych miastach. Liderka programu „Odporne Miasto" w Centrum Badań nad Zmianą Klimatu i Zrównoważonym Rozwojem i zespołu działającego na Uniwersytecie SWPS przygotowującego nową strategię dla Sopotu. Redaktorka wicenaczelna „Magazynu Miasta”. Współzałożycielka SAS Szkoły Architektury Społeczności – przestrzeni edukacji i namysłu nad społeczną rolą odpowiedzialności zawodu architekta. W ramach SAS prowadziła zajęcia dla studentów i studentek Architektury Politechniki Warszawskiej i współtworzyła „Niezbędnik SAS Szkoły Architektury Społeczności” - publikację online o nieoczywistych wymiarach projektowania.