Finisaż wystawy „Refugees Welcome. Artystki i artyści na rzecz uchodźczyń i uchodźców”
działanie performatywne i koncert zespołu Proszek

  • Zdjęcia muzyków zespołu Proszek

10 grudnia w Muzeum nad Wisłą odbędzie się finisaż wystawy „Refugees Welcome. Artystki i artyści na rzecz uchodźczyń i uchodźców”. Z tej okazji zapraszamy na performans Oskara Dawickiego i koncert zespołu Proszek, organizowany w Palomie we współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.  

„Proszek jest środkiem wyrazu o nieoczywistej prowieniencji, metafizycznie indyferentnym. Proszek niczemu, a tym bardziej nikomu, nie służy. Proszek można stosować dowolnie, jednak dla lepszego działania Proszku zalecana jest wrażliwość, inteligencja i znajomość języka polskiego w stopniu podstawowym. Proszek jest czysty, całkowicie pozbawiony nadziei, nie posiada też ani grama pokory” – piszą o sobie twórcy zespołu. Formacja składa się z Huberta Zemlera (gitara rytmiczna), Mikołaja Małka (perkusja), Oskara Dawickiego (głos, gitara barwowa) i Piotra Adamskiego (gitara basowa).

Prologiem do występu zespołu Proszek w Palomie nad Wisłą będzie działanie performatywne w przestrzeni wystawy Refugees Welcome. Artystki i artyści na rzecz uchodźczyń i uchodźców w wykonaniu Oskara Dawickiego

Artysta w swojej sztuce łączy romantyczno-tragiczny komponent, silnie nasycony rozterkami egzystencjalnymi, z poetyką i krytycznym wymiarem sztuki konceptualnej. Autorefleksja nad statusem współczesnego artysty przeplata się z refleksją nad eterycznością i słabością własnej tożsamości. Zażenowanie, dyskomfort, nieporozumienie, komplikacja to pojęcia, na których wspiera się wyobraźnia artysty. Bezproduktywność sztuki uznaje Dawicki za jej najbardziej obiecujący wymiar.

Prace i performensy Dawickiego prezentowane były w wielu galeriach oraz instytucjach w Europie i Stanach Zjednoczonych, między innymi w Tate Modern w Londynie, Museum Abteiberg w Mönchengladbach, Folkwang Museum w Essen, Hayward Gallery w Londynie, Kunsthalle w Wiedniu, Kunstwerke w Berlinie, Witte de With w Rotterdamie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowym i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

W 2010 roku opublikowana została powieść o życiu artysty (W połowie puste, Łukasz Gorczyca, Łukasz Ronduda), a w 2015 roku premierę miał film fabularny inspirowany twórczością Dawickiego, z nim samym w roli głównej (Performer, reż. Łukasz Ronduda, Maciej Sobieszczański).


Źródło biogramu – Galeria Raster