„Art on the Scale of Life”
Prezentacja książki i rozmowa

  • „Art on the Scale of Life”

    Cesare di Giglio, dzięki uprzejmości galerii The Showroom w Londynie

Z okazji premiery książki „Kathrin Böhm: Art on the Scale of Life” Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na prezentację publikacji oraz dyskusję z udziałem artystki Kathrin Böhm i Magdaleny Siemaszko, którą poprowadzi Kuba Szreder. Wspólnie porozmawiają o praktyce i opisanych w książce projektach Böhm, a także podobnych działaniach realizowanych w polskim świecie sztuki. Dyskusja skupi się na praktykach postartystycznych, projektach opartych na współpracy, ekonomiach sztuki i praktykowaniu sztuki poza miejskimi centrami – w kontekście wiejskim, w lasach, na łąkach i bagnach.

 

Kathrin Böhm: Art on the Scale of Life
Od połowy lat 90. Kathrin Böhm tworzy złożone formy przestrzenne, wizualne i ekonomiczne, poszerzając znaczenie pojęcia praktyki zaangażowanej społecznie. Zajmuje się tworzeniem i podtrzymywaniem struktur organizacyjnych, zarówno w formie kolektywów, takich jak Myvillages (od 2003) oraz Public Works (1999-2012), czy projektów takich jak The Centre for Plausible Economies (od 2018), Company Drinks (od 2014) oraz Rural School of Economics (od 2010).

Książka Kathrin Böhm: Art on the Scale of Life jest pełna zdjęć, diagramów i zabaw z typografią – elementów charakterystycznych dla radosnego języka wizualnego i przestrzennego, którego Böhm używa w swoich pracach. Zdjęcia, grafiki i diagramy w książce stanowią niezależną narrację, która z jednej strony kontynuuje, a z drugiej – kontruje to co jest w tekście. Książka została zaprojektowana przez innowacyjne studio An Endless Supply, z którym Böhm współpracuje od czasu wystawy Trade Show w Eastside Projects w Birmingham w 2013 roku.

Książka Kathrin Böhm: Art on the Scale of Life, pod redakcją Gerrie van Noord, Paula O'Neilla i Micka Wilsona, powstała dzięki współpracy The Showroom w Londynie, PUBLICS w Helsinkach oraz Uniwersytetu w Goteborgu. Współwydawcą jest Sternberg Press.

Kathrin Böhm pracuje na przecięciu wielu współzależnych światów produkcji kulturowej, w tym świata sztuki. W swojej pracy wspiera kolektywne formy (re)produkcji przestrzeni publicznej, przejmowanie mechanizmów ekonomicznych dla dobra ludzi i planety oraz translokalne współprace pomiędzy przestrzeniami wiejskimi. Od połowy lat 90. Böhm tworzy złożone formy przestrzenne, wizualne i ekonomiczne, poszerzając znaczenie pojęcia praktyki zaangażowanej społecznie. W ramach swojej działalności buduje i podtrzymuje struktury organizacyjne i kolektywy, takie tak Myvillages (od 2003), Public Works (1999–2012), Keep it Complex-Make it Clear (2016–2020) oraz Company Drinks (od 2014). Wykład, regularnie publikuje teksty. W swoich badaniach skupia się na kwestiach nowych ekonomii, „użytkologii” w sztuce oraz reprodukcji przestrzeni publicznej. W 2020 roku Böhm przestała inicjować nowe projekty i skupiła się na „kompostowaniu” dotychczasowych osiągnięć, które stanowią „nawóz” pozwalający wzrastać jej długoterminowym działaniom takim jak The Centre for Plausible Economies c/o Company Drinks i Myvillages’ Rural School of Economics.

Kuba Szreder – wykładowca ASP w Warszawie (Wydział Zarządzania Kulturą Wizualną). Po ukończeniu socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako niezależny kurator projektów z pogranicza sztuki, działań publicznych, krytycznej refleksji i eksperymentów społecznych. Redaktor, autor tekstów z zakresu socjologii i teorii sztuki oraz książki ABC Projektariatu (2016). Zainicjował Wolny Uniwersytet Warszawy, z którym przeprowadził programy badawcze dotyczące współczesnych systemów produkcji kulturowej. Obronił doktorat na Loughborough University School of the Arts o politycznych i ekonomicznych aspektach niezależnych projektów kuratorskich.

Magdalena Siemaszko – działaczka społeczna i badaczka, biolożka i antropolożka, która w swojej pracy łączy perspektywę nauk przyrodniczych, społecznych i filozoficznych. Interesuje się przede wszystkim relacjami w społecznościach i ekosystemach, wzajemnymi zależnościami: troski i władzy między ludźmi, roślinami, zwierzętami, ciałami i wspólnotami. W swojej praktyce zajmuje się m.in. konfliktami ekologicznymi i zmianą społeczną, korzystając z interdyscyplinarnych narzędzi, np. badań w działaniu i badań artystycznych. Obecnie mieszka na Podlasiu, na pięknej łące w Puszczy Białowieskiej, gdzie prowadzi badania etnograficzne dotyczące m.in. konfliktu o wycinkę lasu. Współtworzy lokalne stowarzyszenie Dom Przyrody i Kultury, ekofeministyczny kolektyw Wypuszczone oraz działa w Grupie Granica. Wspiera i obserwuje lokalne sieci współpracy, w szczególności kobiet i aktywistek ekologicznych i prozwierzęcych, lokalne protesty przeciw inwestycjom przemysłowym w regionie, a także współtworzy projekty artystyczne związane z lokalnym dziedzictwem (Fundacja Kultura Kresu) i choreografią społeczną.