Nowe miejsce, nowa wystawa i nowi partnerzy

  • Nowe miejsce, nowa wystawa i nowi partnerzy
    Nowy budynek wystawowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nosi nazwę Muzeum nad Wisłą, ilustracja: Piotr Chuchla

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie otwiera unikalną przestrzeń działań artystycznych i edukacyjnych - Muzeum nad Wisłą.

„Syrena herbem twym zwodnicza“ to tytuł wystawy, która 25 marca zainauguruje działalność Muzeum nad Wisłą – filii Muzeum Sztuki Nowoczesnej na bulwarach wiślanych. Na zwiedzających czeka nowy, atrakcyjny budynek w parkowym otoczeniu i nowy program dla publiczności – „Użyj Muzeum” – który polega na aktywnym angażowaniu uczestników w działania edukacyjne, tak, że stają się oni współtwórcami, nie tylko ich odbiorcami.

Nowy rozdział w działalności Muzeum to także nowi Partnerzy: firma doradcza EY, ERGO Hestia, innogy Polska, „Przekrój” oraz kancelaria prawna Domański Zakrzewski Palinka.

„Jesteśmy świadkami nowego etapu w historii Muzeum Sztuki Nowoczesnej, który zdecydowanie przybliża nas do otwarcia siedziby Muzeum w docelowej lokalizacji na placu Defilad. Z pewnością jest to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji kulturalnych w stolicy” – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy i dodaje - Otwarcie tymczasowej siedziby Muzeum następuje w Roku rzeki Wisły. Potwierdza to jak duży potencjał tkwi w przestrzeni skupionej nad Wisłą, którą od kilku lat przywracamy miastu i mieszkańcom. 

Założone w 2005 roku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prowadzi działalność programową od 2008 roku, popularyzując i tłumacząc sztukę współczesną, pokazując jej związki z miastem, codziennym życiem, ważnymi kwestiami społecznymi, a także jak bardzo może ona inspirować do szukania odpowiedzi na wyzwania, jakie stawia przed nami świat współczesny.

„Najważniejsze dla nas jest to, co sztuka i co artyści mogą dać społeczeństwu. Nieraz zaskakując, stawiając pytania, a przede wszystkim – pokazując niewyczerpany potencjał ludzkiej kreatywności, w życiu codziennym często uśpiony przez rutynę i przyzwyczajenia. Staramy się wciągać w nasze działania jak najbardziej różnorodne grupy odbiorców. Przestrzeń Muzeum to wyjątkowe miejsce spotkania, spotkania ze sztuką, ale też po prostu z innymi ludźmi, ważny jest dla nas program spotkań, wspólnych zajęć, współpracy i wspólnego uczenia się. Tak rozumiemy naszą misję tworzenia nowoczesnej instytucji publicznej oferującej powszechny dostęp do współczesnej kultury na światowym poziomie” mówi dyrektor Muzeum, Joanna Mytkowska.

Z widokiem na Wisłę

Do niedawna instytucja działała w modernistycznym budynku Emilia w centrum stolicy. Docelowo będzie miała siedzibę na Placu Defilad. Do tego czasu Muzeum Sztuki Nowoczesnej działać będzie w specjalnie wybudowanym przez firmę Warbud pawilonie nad Wisłą. Tam będą miały miejsce duże wystawy i szeroki program wydarzeń towarzyszących, jednocześnie Muzeum nadal funkcjonuje na Pańskiej 3 z programem małych wystaw, spotkań z twórcami. Ponadto działający od kilku lat Park Rzeźby na Bródnie także w tym roku będzie oferował program spotkań z twórcami i jak co roku angażował i współtworzył program z lokalnymi mieszkańcami Targówka. 

Pawilon Muzeum nad Wisłą, zaprojektowany przez wybitnego austriackiego architekta Adolfa Krischanitza, został użyczony przez wiedeńską fundację Thyssen-Bornemisza Art Contemporary i będzie tymczasowo wykorzystywany przez Muzeum, do czasu powstania siedziby na placu Defilad.

Symbol Syreny na otwarcie

Działalność Muzeum nad Wisłą zainauguruje wystawa „Syrena herbem twym zwodnicza” – opowieść o kulturowych znaczeniach symbolu Warszawy i o tym, jak możemy tego symbolu dziś używać, tworząc nowoczesne miejskie tożsamości i wspólnoty. Wystawa o syrenach w Muzeum nad Wisłą to powitanie nowego sąsiedztwa, z ważnym dla warszawiaków pomnikiem Syreny o twarzy powstańczyni warszawskiej Krystyny Krahelskiej, to powitanie dzikiej rzeki, która płynie tuż obok. To także powitanie nadchodzącej wiosny i nowej publiczności.

„Syrena to przecież nasz wspólny symbol, a od niedawna, kiedy odżyły brzegi rzeki i warszawiacy tłumnie je odwiedzają, ten symbol znów stał się bardziej widzialny i bardziej zrozumiały. Zachwycił nas jako temat wystawy, kiedy zrozumieliśmy, że to symbol, który nikogo nie wyklucza, łączy, a nie dzieli. W czasach pełnych napięć to ważne, by w pełni docenić potencjał tego symbolu – w sztuce artyści doskonale to czują i wyrażają” – mówi Marta Dziewańska, jedna z kuratorów wystawy. 

Już w najbliższy weekend 25-26 marca, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie wraz z Partnerami zaprasza w samo południe na piknik nad rzeką. O godz. 12:00 nastąpi otwarcie Muzeum nad Wisłą oraz wystawy, ale aż do godz. 22:00 zaplanowano koncerty, akcje artystyczne, oprowadzania, zajęcia dla rodzin, np. między 14:00 a 17:00 będzie można dzięki uprzejmości sąsiadów inwestora Whitestar i Tristan odbijać syrenki na murze Elektrowni Powiśle. Będzie też można posilić się w pasażu gastronomicznym przygotowanym specjalnie na tę okazję przez Targ Śniadaniowy, a wieczorem potańczyć. O 20:00 wystąpi m.in. zespół Ballady i Romanse, znany z „syrenich” przebojów do filmu „Córki dancingu”. Syreny można też oglądać w miejskiej galerii Warexpo na ulicach Warszawy. Dzięki Dzielnicy Wisła - inicjatywie biura marketingu miasta stołecznego Warszawy, informacje o wystawie i Muzeum nad Wisłą pojawiły się w autobusach i tramwajach warszawskich.

Nowi mecenasi

Muzeum nad Wisłą to nie tylko nowe miejsce i rozdział w działalności Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ale także nowi partnerzy. Wśród mecenasów Muzeum znaleźli się m.in. firma doradcza EY, ERGO Hestia, innogy, „Przekrój” i kancelaria prawna Domański, Zakrzewski, Palinka (DZP).

„Bardzo się cieszymy, że zostaliśmy mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. EY będzie patronować wszystkim wydarzeniom kulturalnym realizowanym przez Muzeum w kolejnych latach. Sztuka zajmuje istotne miejsce w życiu. Towarzyszy nam na co dzień i wzbogaca wiedzę o świecie i życiu. Nasze zaangażowanie we wsparcie Muzeum to odzwierciedlenie tego, w jaki sposób, nie tylko poprzez projekty biznesowe, możemy w praktyce realizować naszą misję „Building a better working world” i pozytywnie wpływać na otaczającą nas rzeczywistość. Wiemy, że kultura i sztuka to integralne części prężnych gospodarek i rozwijających się społeczeństw, chociaż często ich wymiar ekonomiczny jest pomijany. W Polsce, w sektorze kulturalno-kreatywnym w 2014 roku pracowało 312 tys. osób, czyli blisko 2% wszystkich pracujących. Branża ta odpowiadała też za nieco ponad 2% wartości dodanej. Dzięki biznesowemu wsparciu, instytucje kultury i sztuki mogą się rozwijać i tym samym dostarczać coraz lepszą i zarazem bardziej dostępną ofertę dla odbiorców” – mówi Jacek Kędzior Partner Zarządzający EY Polska. „Wierzę, że pawilon Muzeum nad Wisłą i jego otoczenie, stanie się nowym, wartościowym miejscem spotkań  w Warszawie” – dodaje.

Już w czerwcu w Muzeum nad Wisłą czeka nas kolejna odsłona wystawy finałowej konkursu Artystyczna Podróż Hestii.

„Partnerstwo strategiczne  Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeniowego ERGO Hestia z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to kolejny bardzo ważny krok na drodze wspierania młodej sztuki i jej twórców. Od lat Fundacja Artystyczna Podróż Hestii organizuje największy w Polsce konkurs skierowany do studentów wydziałów artystycznych w całej Polsce. Naszych laureatów wysyłamy w artystyczne podróże do Nowego Jorku i Walencji, organizujemy wystawy w całym kraju, prowadzimy działalność popularyzatorską i edukacyjną. Nasz konkurs daje ogromną szansę wielu młodym artystom pokazania swojej twórczości szerokiej publiczności. Jeśli ta możliwość może być zrealizowana w MSN, to nagroda staje się jeszcze poważniejsza. 16. edycja konkursu, której finał odbędzie się 27 czerwca w Muzeum nad Wisłą będzie dla nas wszystkich świętem młodej sztuki. Konkurs od zawsze był pewnego rodzaju platformą dialogu, która prowokuje do dyskusji i nadaje szerszy kontekst specyficznej relacji artysty z odbiorcą. Bardzo cieszymy się, że tegoroczne spotkanie możemy celebrować tutaj, w Muzeum nad Wisłą. Już teraz zapraszam na naszą wspólną wystawę finałową” - mówi Magdalena Kąkolewska, prezes Fundacji Artystyczna Podróż Hestii.

Innogy „energetycznie” powitało Muzeum nad Wisłą, zapowiadając jego obecność przez wsparcie powstania muralu przy wyjściu z Metra Centrum. Dzięki tej inicjatywie do końca marca mieszkańcy Warszawy jak i turyści mogą poznać historię wybranych syren związanych ze stolicą, autorstwa Pabla Picassa, Aleksandry Waliszewskiej i Karola Radziszewskiego. Wizualizację na muralu tymczasowej filii nad Wisłą Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprojektował Piotr Chuchla. Ten nowy element miejskiego krajobrazu spotkał się z zainteresowaniem przechodniów i mediów. - Od lat jesteśmy silnie związani z Powiślem. „Chętnie wspieramy lokalne inicjatywy i instytucje, których celem jest propagowanie interesujących działań kulturalnych i edukacyjnych w tej części miasta. Pragniemy angażować się w inicjatywy, które mają realny wpływ na budowanie przyjaznej warszawiakom przestrzeni miejskiej oraz takiej, która sprzyjałaby ich integracji. Do naszych dotychczasowych aktywności na Powiślu, takich jak współpraca z Centrum Nauki Kopernik czy neon „Miło Cię widzieć” na Moście Gdańskim, teraz dołączyło partnerstwo z Muzeum nad Wisłą. Mamy nadzieję, że dzięki nowoczesnemu podejściu do edukowania i propagowania kultury, placówka ta szybko stanie się ważnym punktem na kulturalnej mapie Warszawy. Bardzo cieszymy się na dalszą współpracę oraz liczymy na wiele wspólnych ciekawych projektów” – mówi Janusz Moroz, Członek Zarządu innogy Polska ds. Handlu.

W najnowszym wydaniu „Przekroju” Syreny zajmują rozkładówkę. -" „Przekrój" ze swoją datującą się od 1945 r. historią, a przede wszystkim plejadą twórców, których zawodowe losy często sięgały jeszcze początków XX w., to duży fragment naszej sztuki współczesnej. Nazwiska autorów publikujących w magazynie budowały i budują świat kultury polskiej. W tym sensie jesteśmy więc nie tylko kwartalnikiem, lecz także instytucją sztuki i kultury. Partnerstwo z Muzeum Sztuki Nowoczesnej oznacza dla nas wymianę wiedzy i doświadczeń, dzięki której stworzymy wspólną platformę pomysłów i działań wspierających i popularyzujących sztukę. Tego rodzaju działalność warto podejmować i pielęgnować – każdy wspólny wysiłek w tym kierunku łączy zainteresowane strony i prowokuje do szukania nowych możliwości rozwijania i pogłębiania współpracy" – mówi Monika Sękowska, menedżerka marki „Przekrój”.

„Jest nam niezmiernie miło, że możemy wesprzeć Muzeum i jego ciekawe inicjatywy i projekty wiedzą i doświadczeniem naszych prawników. Jako polska kancelaria, od lat angażujemy się w rozmaite działania na rzecz kultury i rozwoju społeczeństwa obywatelskiego m.in. w Fundacji Edukacyjnej Jana Karskiego, współfinansując digitalizację zbiorów „Kultury Paryskiej”, dofinansowując akcję „W ramach ratowania” Fundacji PSW Promocji Sztuki Współczesnej. Partnerstwo z MSN doskonale wpisuje się też w naszą ideę „więcej niż prawo”, która znajduje wyraz m.in. w nowym projekcie kancelarii „DZP-spotkania ze sztuką”” – mówi Krzysztof Zakrzewski, partner zarządzający kancelarii Domański Zakrzewski Palinka.

Partnerem Strategicznym wystawy „Syrena herbem twym zwodniczna” jest Warexpo. Partnerami otwarcia: Austriackie Forum Kultury, ERCO, Whitestar, Tristan, a także Dzielnica Wisła - inicjatywa biura marketingu miasta Warszawy oraz Rok Rzeki Wisły. Partnerem fotograficznym otwarcia jest Getty Images.

INFORMACJE O PARTNERACH MUZEUM


O firmie EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne. Na całym świecie EY zatrudnia ponad 231 000 pracowników, których łączą wspólne wartości i przywiązanie do dostarczania klientom wysokiej jakości usług. Misją EY jest ciągłe usprawnianie rzeczywistości wyrażające się w haśle „Building a Better Working World”. Firma pomaga swoim pracownikom, klientom i społecznościom, w których funkcjonuje wykorzystać ich potencjał.

EY ma biura w ponad 150 krajach, dzięki czemu może wspierać klientów w niemal każdym zakątku świata. W Polsce ma blisko 2800 specjalistów pracujących w 7 biurach: w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu oraz w Centrum Usług Wspólnych. Na lokalnym rynku EY wielokrotnie nagradzano tytułami najlepszej i najskuteczniejszej firmy doradztwa podatkowego wg rankingu Dziennika Gazety Prawnej. Firma wygrywała również Ranking Audytorów Rzeczpospolitej.
EY angażuje się w działania na rzecz promocji przedsiębiorczości. Od 14 lat zaprasza kandydatów do startu w polskiej edycji konkursu Przedsiębiorca Roku, której zwycięzcy reprezentują nasz kraj w międzynarodowym finale World Entrepreneur of the Year organizowanym co roku w Monte Carlo.

EY od wielu lat na całym świecie wspiera inicjatywy związane ze sztuką. W Londynie jest partnerem Tate Britain i Tate Modern. Współpracuje także z British Museum czy National Gallery. Liczne projekty realizowane są także w Australii. W EY Polska działa inicjatywa EY Art Club promująca polskich artystów młodego pokolenia. Organizowane są spotkania z ludźmi sztuki, wykłady i wspólne zwiedzanie wystaw. Od 2017 roku EY Polska jest Mecenasem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

EY to także jeden z najlepszych pracodawców w Polsce. Co roku otrzymuje tytuł Idealnego Pracodawcy według Uniwersum a także Najbardziej Pożądanego Pracodawcy w rankingu „Pracodawca Roku®” prowadzonym przez międzynarodową organizację studencką AIESEC.
Aby uzyskać więcej informacji, wejdź na www.ey.com/pl

Informacje o Grupie ERGO Hestia
Grupa ERGO Hestia łączy biznes z zaangażowaniem społecznym. Obok programu Artystyczna Podróż Hestii jest też mecenasem przyznawanej już od 2001 roku Nagrody Znaku i Hestii im. ks. Józefa Tischnera. Honoruje ona wybitnych intelektualistów i działaczy społecznych. Grupa finansuje wychowanie młodzieży w Sopockim Klubie Żeglarskim SKŻ ERGO Hestia Sopot. Poprzez Fundację Integralia tworzy warunki zawodowego startu dla ambitnych osób niepełnosprawnych. Jest też sponsorem tytularnym ERGO Areny, największej hali sportowo–widowiskowej na Pomorzu. Właśnie tam zorganizowała wystawy prac finalistów 11. i 12. edycji konkursu Artystyczna Podróż Hestii, zderzając temat młodej sztuki z przestrzenią masowych widowisk i wydarzeń sportowych.

Tworzą ją dwie spółki ubezpieczeniowe: STU ERGO Hestia SA i STU na Życie ERGO Hestia SA. Spółki Grupy oferują ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w zakresie ochrony majątku i życia, a także dla przemysłu oraz małego i średniego biznesu. Ubezpieczenia majątkowe oferowane są pod 4 markami: ERGO Hestia, MTU, mtu24.pl oraz You Can Drive. Prezesem Grupy jest Piotr M. Śliwicki.

Grupie zaufało ponad 3,6 miliona klientów indywidualnych oraz firm reprezentujących mały i średni biznes, a także największe korporacje. Ubezpieczamy co drugą firmę z setki największych w Polsce. O dynamicznym rozwoju Grupy świadczy fakt, że co 13 sekund wystawiana jest nowa polisa ubezpieczeniowa. W 2016 roku pomogliśmy w ponad 600 tysiącach szkód – co minutę podejmujemy decyzję o wypłacie odszkodowania. Głównym akcjonariuszem Grupy ERGO Hestia jest międzynarodowy koncern ubezpieczeniowy ERGO Versicherungsgruppe, należący do największego reasekuratora, Munich Re.

Informacja o Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Fundacja Artystyczna Podróż Hestii działa na rzecz promocji młodych artystów polskich, między innymi poprzez organizowanie co roku ogólnopolskiego konkursu „Artystyczna Podróż Hestii” dla studentów ostatnich trzech lat wszystkich wydziałów i uczelni artystycznych w kraju. Fundacja wspiera także rozwój finalistów i laureatów konkursu APH poprzez prezentowanie ich twórczości szerokiej publiczności w największych ośrodkach kultury w Polsce oraz poprzez działania sprzyjające nabywaniu prac finalistów do prywatnych kolekcji.

Fundacja Artystyczna Podróż Hestii organizuje wystawy w ważnych centrach artystycznych w Polsce, promując artystów wyłonionych w ramach konkursu. Wystawom towarzyszą kuratorskie oprowadzania, spotkania z gośćmi specjalnymi, a także warsztaty artystyczne dla rodzin. W zakresie sztuk pięknych Fundacja organizuje również konferencje, seminaria i tematyczne imprezy w kraju i za granicą, akcje artystyczne  i kulturalne; prowadzi też działalność informacyjną i wydawniczą dotyczącą promowania młodych polskich artystów.

Prace artystów nagradzanych w konkursie Artystyczna Podróż Hestii oraz finalistów poszczególnych edycji można oglądać w warszawskim Pawilonie Sztuki ERGO Hestii przy ul. Kostrzewskiego 1/131. Pawilon Sztuki to artystyczny showroom w Polsce, prowadzony przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe ERGO Hestia SA.

Informacje o innogy
Grupa innogy jest jednym z wiodących europejskich przedsiębiorstw energetycznych. Grupa działa w obszarach energii odnawialnej, elektroenergetycznej i gazowej infrastruktury sieciowej oraz sprzedaży, skupiając się w swoich działaniach na oferowaniu obecnym i przyszłym Klientom innowacyjnych i zrównoważonych produktów oraz usług, dzięki którym będą oni mogli w sposób bardziej efektywny korzystać z różnych form energii i podnosić jakość swojego życia. Kluczowymi rynkami działalności Grupy innogy są Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Belgia, Polska, Czechy, Słowacja oraz Węgry.

Największymi firmami należącymi do Grupy innogy w Polsce są innogy Polska S.A. - odpowiedzialna za wsparcie rozwoju koncernu w Polsce, sprzedająca energię około 1 mln Klientów oraz spółka innogy Stoen Operator Sp. z o.o., zarządzająca warszawską siecią elektroenergetyczną. Dodatkowo w Polsce działa spółka innogy Business Services Polska Sp. z o.o., odpowiedzialna za procesy obsługi wewnętrznej koncernu innogy w zakresie rachunkowości, finansów i innych procesów biznesowych, a także obszaru IT oraz spółka innogy Renewables Polska, która odpowiada m. in. za rozwój projektów, budową i eksploatację farm wiatrowych. Do Grupy innogy w Polsce należą również farmy wiatrowe o łącznej mocy ponad 220 megawatów. Biuro prasowe innogy: (22) 821 41 51, biuro.prasowe@innogy.com

„Przekrój”
„Przekrój” jest bardzo obszernym kwartalnikiem, adresowanym do czytelników ambitnych, ciekawych świata, szukających inspiracji oraz relaksu. To magazyn społeczno-kulturalny, w którym ważną rolę odgrywa rozrywka. Trzon pisma tworzą także rozbudowane działy nauki i kultury fizycznej. Jest w nim miejsce dla tekstów poważnych i żartobliwych, krótkich i długich – ilustrowanych przez najlepszych polskich rysowników. 20 marca została udostępniona również strona „Przekroju” – www.przekroj.pl, a w 2017 r. będzie powołana Fundacja mająca na celu przypominanie, upowszechnianie i pielęgnowanie artystycznej, kulturalnej, naukowej i informacyjnej spuścizny czasopisma.

Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka (DZP)
Kancelaria Domański Zakrzewski Palinka powstała w 1993 roku. Od wielu lat jest największą, niezależną polską kancelarią prawniczą. Ma swoją siedzibę w Warszawie i biura w Poznaniu i Wrocławiu. Zespół ponad 150 specjalistów doradza prawnie i podatkowo klientom ze wszystkich branż gospodarki, w ramach wszystkich dziedzin i specjalizacji prawa.

Wyróżnikiem DZP jest zrozumienie zarówno prawnych, jak i biznesowych potrzeb klientów oraz wieloletnie doświadczenie i wiedza specjalistów. Szeroka sieć powiązań i relacji z kancelariami zagranicznymi pozwala na doradztwo zarówno dla polskich firm zainteresowanych operowaniem na rynku międzynarodowym, jak i firm zagranicznych planujących inwestycje w Polsce.

Do grona klientów DZP należą inwestorzy działający m.in. w branżach: budownictwo, energetyka i surowce naturalne, instytucje finansowe, nieruchomości, sieci handlowe i towary konsumpcyjne, sektor farmaceutyczny i służba zdrowia, sektor publiczny, technologie, media i telekomunikacja oraz transport.

Kancelaria DZP co roku plasuje się w ścisłej czołówce rankingu największych polskich kancelarii prawniczych dziennika Rzeczpospolita, a w 2012 roku otrzymała tytuł „Kancelarii X-lecia”, za długoletnią pozycję lidera branży. Od wielu lat jest rekomendowana i wysoko pozycjonowana przez międzynarodowe publikacje specjalistyczne: Legal 500, Chambers & Partners, IFLR1000 i WTR 1000. Od 2017 roku DZP jest partnerem Muzeum Sztuki Nowoczesnej – współpracę z ramienia koordynuje dr Aleksandra Auleytner, partner, szef Praktyki IP & TMT.


 

Zobacz także: