Teorie „ucieleśnienia” w badaniach nad sztuką performansu
Seminarium prof. André Lepeckiego
Seminarium jest kontynuacją wykładu otwartego „Performans i cielesność” i stawia sobie za zadanie krytyczne omówienie tekstów teoretycznych i prac artystycznych, które przyczyniły się do poszerzenia pojęcia „ucieleśnienia” (embodiment).
Szczególna uwaga zostanie poświęcona najnowszym praktykom sztuki performansu i tańca eksperymentalnego, które pokazują, w jaki sposób krytyka „ucieleśnienia” staje się punktem wyjścia dla krytyki ekonomii, własności, pojęcia autorstwa i kapitalizmu neoliberalnego.
Na seminarium obowiązują zapisy. Zgłoszenia składające się z bio (max. 300 słów) i krótkiego uzasadnienia chęci udziału w seminarium (max. 500 słów) prosimy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl z dopiskiem „PUNKTY STYKU” w temacie wiadomości.
Zgłoszenia prosimy przesyłać do 15 stycznia.
André Lepecki
Krytyk tańca i kurator pracujący głównie na polu studiów performatywnych, choreografii i dramaturgii. Wykłada w Departamencie Studiów Performatywnych na Uniwersytecie w Nowym Jorku. Jego publikacje ukazują się w różnego typu periodykach, jest on też autorem i redaktorem wielu istotnych publikacji z dziedziny sztuk performatywnych. Lepecki jest kuratorem wystaw i festiwali sztuki performans, w tym nagrodzonej podczas festiwalu Performa w 2009 roku rekonstrukcji happeningu Allana Kaprowa „18 Hapenings in 6 Parts”. W 2010 był współkuratorem, wraz z Stephanie Rosenthal, Archiwum Tańca i Sztuk Wizualnych od lat 1960 do współczesności, które było częścią wystawy „Move: Choreographing You” w Hayward Gallery w Londynie.
Lepecki jest autorem następujących publikacji: antologii „Dance”(2013), „Exhausting Dance” (2006), a także redaktorem „Planes of Composition” (z Jenn Joy, 2009), „The Senses in Performance” (z Sally Banes, 2007) i „Of the Presence of the Body” (2004). Jest on również członkiem zespołów redakcyjnych kilku akademickich periodyków z dziedziny sztuk performatywnych w tym: „Performance Research” (UK), „Dance Research Journal” (USA), „Choreographic Practices” (UK), „Revista Dança” (Brazil). Jego publikacje dotyczące tańca i performansu ukazują się między innymi w „The Drama Review” (USA), „Artforum” (USA), „October” (USA), „Nouvelles de Danse” (France).