Odtrutka na socrealizm
Historia Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

  • Odtrutka na socrealizm

    Fot. Andrzej Zborski

    [Czarno-biała fotografia przedstawia wnętrze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia z przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych]

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Towarzystwo Przyjaciół Muzeum oraz Klub Seniorek i Seniorów Nowoczesnych zapraszają na wykład Antoniego Beksiaka w ramach działalności programowej Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia (SEPR).

ZOOM Meeting ID: 885 3067 0223

Transmisja na grupie Koła Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Historia Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia związana jest z początkiem muzyki elektroakustycznej i rozwojem radiofonii. Posiłkując się sprzętem radiowym i pomiarowym Studio pozyskiwało, począwszy od lat 50., dedykowane instrumenty. W międzyczasie utworzono legendarny Czarny Pokój projektu Hansenów: studio-instrument, unikalny jak na realia technologiczne Bloku Wschodniego. Nadeszła kwadrofonia i era cyfrowa pełna nowych nadziei. Czarny Pokój przeminął z epoką analogu i nadejściem stanu wojennego. Komputeryzacja budziła wiele emocji, ale ostatecznie paradygmatem pracy kompozytora muzyki elektronicznej stał się domowy komputer, syntezator i interfejs dźwiękowy. Tymczasem technika analogowa miała się niebawem odrodzić…

Antoni Beksiak („Baskak”) – krytyk muzyczny, redaktor, kurator sztuki, kompozytor, wokalista. Inicjator i animator zjawisk z dziedziny muzyki polskiej wsi (Dom Tańca, Tupot Niedźwiedzia/Niewte), autor kompozycji współczesnej i avant-popu („Turning Sounds”), sztuki dźwięku w przestrzeni miejskiej („Fryderyk Chopin. Ciennik osobisty” w Ogrodzie BUW). Ostatnio twórca teatralny (performer w „Requiemaszynie” Chóru Kobiet, współpracownik Michała Borczucha w „Zostań. Zostań”) i filmowy. Autor analiz, audycji radiowych (w II programie PR i w dawnej Rozgłośni Harcerskiej), niegdyś redaktor działu w „Ruchu Muzycznym”.
Od dwudziestu lat zajmuje się rozszerzonymi technikami wokalnymi, postulując nowy model uniwersalnego wokalisty. Od 2006 do 2011 prowadził cykl festiwalowy „Gębofon”, który przedstawiał najrozmaitsze zjawiska niekonwencjonalnej wokalistyki. Prowadzi efemeryczny zespół wokalny „Gęba”. W Niewte odpowiada za cyfryzację rytmów mazurkowych.

www.facebook.com/anatolbaskak
soundcloud.com/n-i-e-w-t-e/sets/osm-tnica-electronica

Koło Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

Polska muzyka eksperymentalna jest tematem, który fascynuje wszystkie pokolenia. Łączy słuchaczy i słuchaczki, kompozytorów i kompozytorki, wykonawców i wykonawczynie, producentów i producentki dźwięku. Odbiorcami i odbiorczyniami audycji, nagrań i festiwali są zarówno osiemdziesięciolatkowie, jak i licealiści. Koło Sympatyków Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia jest przestrzenią otwartą dla tych wszystkich środowisk. Pokazuje, że kultura powstaje w nieprzerwanym dialogu przeszłości z teraźniejszością. Zapraszamy do dołączenia do Grupy Koła na Facebooku.

Dofinansowano ze środków programu „UTW-Seniorzy w akcji” Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”.