Używamy Cookies w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Korzystanie z serwisu jest równoznaczne ze zgodą na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych . Dalsze korzystanie z tego serwisu oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Możesz zarządzać ciasteczkami poprzez ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza do Muzeum nad Wisłą na wykład Ewy Opałki dotyczący twórczości Aleksandry Waliszewskiej.
Syreny, menady, mary i mity. Aleksandra Waliszewska wykorzystuje w swoich obrazach elementy sennego krajobrazu, w którym uprzywilejowaną rolę posiada mit. Jest to mit w wymiarze klasycznym przepracowany przez wyobraźnię artystki, w której pojawiają się stworzenia i toposy wywiedzione często bezpośrednio ze starożytnych mitologii. W atmosferze obrazów Waliszewskiej wyczuwalna jest menadyczna ekstaza, jest w niej również wiele zarówno z japońskich horrorów, jak i z ducha „niesamowitej słowiańszczyzny”. Wszystko to zmiksowane niemal jak w piśmie automatycznym, dla którego muzyczne tło mogłyby stanowić zarówno współczesna muzyka eksperymentalna, jak i polskiego piosenki z parkietów disco z lat 80. Dlatego również prace artystki wchodzą w intrygujący dialog z filmami - „The Capsule” Athiny Rachel Tsangari, greckiej reżyserki nowej, „dziwnej” fali, także zapośredniczającej się starożytnych mitach, jak również „Córkami dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej, którego bohaterkami są ewidentnie słowiańskie syreny. Te ostatnie będą również głównymi bohaterkami wykładu, w którym wystąpi także plejada innych bestii.
Ewa Opałka
doktorantka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, w przygotowywanej pracy zajmuje się problem specyfiki kobiecego autorstwa i jego powiązaniom z doświadczeniem choroby. Kuratorka sztuki (w tym wystawy „Wanda Czełkowska. Retrospekcja” w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Warszawie). Krytyczka sztuki i filmu, publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Magazynie Szum”, „Kinie”, „Obiegu”.
Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące: