Dyskusyjny Klub Filmowy #6
Poza pracą, poza odmową. Wykład kinematograficzny Mariny Vishmidt
Wykorzystując film i video jako świadków historii dwudziestowiecznych i pokryzysowych ruchów społecznych, Marina Vishmidt zastanowi się nad reakcyjną tendencją do zapisywania pracowników w annałach historii jako frajerów i ofiar kapitału.
Prezentacja ujmie zmagania robotnicze jako formę społecznej spekulacji – takiej spekulacji, która przyjmuje wymiar instytucjonalny i jest do cna pragmatyczna – tym samym uznając rolę protestów jako miejsc wytwarzania kultury. Jak każda inna forma krytyki, zmagania z konieczności przeradzają się w eksces. Nadmiar generowany przez tarcia pomiędzy afirmacją i negacją. Taki nadmiar zawsze wskazuje poza siebie oraz odwołuje się do tego, co przyszłe, co jeszcze-niemożliwe, jednocześnie wzmacniając to, co istnieje. Przeszłość także jest relacją społeczną, i jako taka powinna pozostać otwarta.
Wykład podsumowuje długoterminowe badania Mariny Vishmidt nad pracą i płcią w kinematografii politycznej. Pisarka zada pytanie o to, jakie figury kolektywności, ironii i zerwania wyłaniają się z sytuacji tak różnych od siebie i tak ze sobą połączonych, jak protesty okupacyjne w fabrykach w latach 60., menadżerskie intrygi lat dwutysięcznych oraz postkolonialna sztuka feministyczna z lat 70. Jednocześnie wejdzie ona w dialog z tymi teoriami lewicowego komunizmu, które pomniejszają wagę znanych z historii ruchów pracowniczych, jako nieposiadających innych perspektyw poza dążeniem do polepszenia własnej pozycji w uniwersum kapitalistycznym. W zaskakujący sposób teorie te upodabniają się do obowiązującej, neoliberalnej mądrości o kresie polityki klasowej.
Wykład w języku angielskim.
Marina Vishmidt to mieszkająca w Londynie pisarka zajmująca się głównie kwestiami sztuki, pracy i formy wartości. Obroniła doktorat o spekulacji jako trybie produkcji w sztuce i kapitale na Queen Mary, University of London. Jej teksty są publikowane w katalogach, opracowaniach i czasopismach, takich jak „Mute”, „Afterall”, „Parkett” i „Texte zur Kunst”.
Program Dyskusyjnego Klubu Filmowego został stworzony przez trzy zespoły kuratorskie pracujące przy wystawach „Robiąc użytek”, „Chleb i róże” oraz „Po co wojny są na świecie”.
Spotkania organizowane są w ogólnodostępnej przestrzeni audytoryjno-biurowej na pierwszym piętrze pawilonu Emilia w każdy wtorek, aż do końca trwania wystaw 1 maja.
Wszystkie pokazy łączy figura artysty, mierzącego się z problemami nierówności klasowych, społecznej akceptacji, powinności obywatelskich, jak i problematyka relacji artysty ze wspólnotą czy też twórczy eskapizm lub subwersja. Prezentowane są utwory filmowe artystów, dokumentalistów, outsiderów, którym towarzyszą omówienia kuratorów wystaw w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, jak i zaproszonych gości.
Program
- 1 marca: „Entuzjaści. Kino outsiderów od lat 50. do 80.", wybór filmów amatorskich z Filmoteki Muzeum
- 8 marca: „Resurrect Dead: The Mystery of the Toynbee Tiles”, reż Jon Foy, 2011
- 15 marca: „Ustalenia, które zostały ustalone” reż. Magda Mosiewicz, 2016
- 22 marca: „My Name Is Janez Janša”, reż. Janez Janša, 2012
- 29 marca: „Marwencol", reż. Jeff Malmberg, 2010
- 5 kwietnia: Marina Vishmidt, program filmowy „Speculation as a Mode of Production in Art and Capital”
- 12 kwietnia: „The Devil and Daniel Johnston", reż. Jeff Feuerzeig, 2005
- 19 kwietnia: „2084: a science fiction show" (odcinki 1 i 2), reż. Anton Vidokle, Pelin Tan, 2015