Długi cień
Dziedzictwo socrealizmu w chińskiej sztuce współczesnej od śmierci Mao do dziś

  • Długi cień

    "Salon Salon: Fine Art Practices from 1972 to 1982 in Profile - A Beijing Perspective", widok wystawy. Dzięki uprzejmości Liu Dinga

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na spotkanie z Liu Ding i Carol Yinghua Lu.

Od zagadnienia sztuki do zagadnienia pozycji: Długi cień socrealizmu w chińskiej sztuce współczesnej to projekt badawczy zainicjowany przez artystę Liu Dinga i krytyczkę sztuki Carol Yinghua Lu. Dotyczy on narracji historycznych i konstruktów ideologicznych na których zbudowana została chińska sztuka współczesna od 1949 roku, czyli 67 lat, które upłynęły od powstania Chińskiej Republiki Ludowej, do dziś. Projekt przygląda się narracjom, które wyłoniły się wraz z ukształtowaniem się socrealizmu jako naczelnej zasady twórczości artystycznej na przestrzeni trzech dekad od końca lat 40., a także sposobom, w jaki tego rodzaju narracje i konstrukty ideologiczne wciąż służą jako podstawa twórczości i oceny sztuki w czasach dzisiejszych.

Spotkanie składać się będzie z dwóch części. Pierwszą z nich poprowadzi Carol Yinghua Lu, która opowie o kontekście i motywacjach stojących za podjęciem badań.
W części drugiej Liu Ding na podstawie swoich własnych prac i projektów wystawienniczych pokaże, w jaki sposób estetyka i struktura ideologiczna stojąca za chińskim realizmem socjalistycznym, w szczególności socrealistycznym malarstwem, może na nowo ukazać swą aktualność we współczesnej sztuce i kulturze wizualnej. Prezentacja ta pokarze, w jaki sposób odkrycia i wnioski z prowadzonych badań przekładają się na praktykę artystyczną i kuratorską.

Spotkanie w języku angielskim i polskim w tłumaczeniu symultanicznym. 

Dyskusję po spotkaniu poprowadzi Dorota Jarecka.


 

Liu Ding

jest artystą i kuratorem mieszkającym w Pekinie. W swojej twórczości łączy narracje historyczne ze współczesnością przyglądając się różnym sposobom konstruowania historii i budowania tożsamości w sztuce chińskiej. Brał udział w wielu międzynarodowych wystawach, m.in. w Biennale w Stambule (2015); Triennale Azji i Pacyfiku w Brisbane (2015), Biennale w Szanghaju (2014); Prospect 3 New Orleans w Nowym Orleanie (2014); Biennale w Tajpej (2012); Pawilonie Chińskim na 53. Biennale w Wenecji (2009); Media City Seoul w Seulu (2008); oraz Trienniale w Kantonie (2005).

Carol Yinghua Lu

jest krytyczką sztuki i kuratorką. Przygotowuje doktorat z historii sztuki na Uniwersytecie w Melbourne. Publikuje we „Frieze” i jest członkinią rady konsultacyjnej „The Exhibitionist”. Członkini jury nagrody Złotego Lwa na Biennale w Wenecji w 2011 roku. Była także jedną z dyrektorek artystycznych Biennale w Gwangju w 2012 roku oraz współkuratorką 7. Biennale Rzeźby w Shenzhen w 2012 roku. Od 2012 do 2015 roku pełniła funkcję dyrektorki artystycznej i głównej kuratorki OCAT w Shenzhen. Lu była pierwszą wizytującą badaczką w ramach programu Asia-Pacific Fellowship w Tate Research Centre w 2013 roku.

Wystawa i inne wydarzenia towarzyszące: