Diable Sprawy
Czym się karmi sztuka Aleksandry Waliszewskiej?

  • Stylizowany na sredniowieczny portret blondwłosej młodej kobiety. Na swoim prawym policzku powtórzony niewielki portret – w wersji starej kobiety, nieco przerażającej.

    Aleksandra Waliszewska, bez tytułu, 2018, gwasz na papierze, 35,5 × 25 cm. Dzięki uprzejmości Artystki

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na promocję katalogu towarzyszącego wystawie „Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy”.

W spotkaniu wezmą udział: Łukasz Kozak – mediewista i badacz kultury wizualnej, Natalia Sielewicz – współkuratorka wystawy i Agnieszka Szewczyk – historyczka sztuki i kuratorka. Rozmowę poprowadzi Marcel Andino Velez.

Aleksandra Waliszewska tworzy gęste narracyjnie i nasączone licznymi nawiązaniami do historii sztuki obrazy olejne, gwasze i pastele. Jej wizualne uniwersum wypełniają niepokojące, apokaliptyczne sceny. Spotkamy tu czarty, wampiry, opętane dziewczęta, spragnione krwi upiory, rycerki na koniach – i dużo kotów. Specyficznie słowiańskie historie o upiorze (żywym trupie) znajdują w jej pracach swój dalszy ciąg. Pozwala to widzieć Waliszewską jako artystyczną i konceptualną potomkinię sztuki przednowoczesnej i pochodzących z regionów nordyckich, bałtyckich i wschodnioeuropejskich symbolistów późnego XIX i wczesnego XX wieku. Scenerią jej prac są mokradła, mroczne leśne ostępy, zagubione autostrady i ponure przedmieścia.

Sztuka Waliszewskiej wychodzi daleko poza kontekst muzealny. Artystka udostępnia swoje prace na Instagramie, na którym obserwuje ją ponad sto tysięcy osób. Wciąż rosnącą międzynarodową publiczność urzekają jej figuratywne, zanurzone w historii sztuki opowieści. Dzięki mediom społecznościowym trafiają one do popkultury: na okładki płyt i książek Nicka Cave'a, Chicaloyoh, Pan Total i wielu zespołów noise’owych, a także t-shirty, tatuaże, porcelanę.

Na bogato ilustrowane „Opowieści okrutne” składa się brawurowa interpretacja sztuki Waliszewskiej przedstawiona w eseju kuratorek wystawy Alison M. Gingeras i Natalii Sielewicz oraz reprodukcje osiemdziesięciu prac artystki zestawionych z ponad pięćdziesięcioma obrazami i rzeźbami historycznymi, m.in. Wojtkiewicza, Biegasa, Čiurlionisa. Rewizjonistyczne spojrzenie na symbolizm przez pryzmat sztuki Wschodu i Północy Europy (a nie dominujących postaci artystów francuskich czy austriackich), pozwala wprowadzić szeroką publiczność do tego bogatego i nadal zbyt mało zbadanego pola kultury wizualnej.

Autorką projektu katalogu jest Alicja Pismenko.

Więcej o książce: https://artmuseum.pl/pl/news/ksiazka-2

Ze względu na duże zainteresowanie wydarzeniem wprowadziliśmy zapisy. Liczba dostępnych miejsc została wyczerpana.

Prosimy o odbiór rezerwacji do godziny 17:50. Po tej godzinie nieodebrane wejściówki wracają do ogólnodostępnej puli.

W związku ze spotkaniem wystawa będzie otwarta dla publiczności do godz. 17.30 (ostatni zwiedzający będą wpuszczani o godzinie 17.00). 
 

Łukasz Kozak jest mediewistą, medioznawcą, autorem książek takich jak: „Upiór. Historia naturalna” i „With Stake and Spade. Vampiric Diversity in Poland”, „Koty: Aleksandra Waliszewska” [T1]. Jest także autorem prac naukowych i popularyzatorskich oraz wykładowcą. Współpracował z licznymi instytucjami kultury i ośrodkami naukowymi przy tworzeniu nowych rozwiązań technologicznych dla zbiorów cyfrowych.

Natalia Sielewicz jest historyczką sztuki i kuratorką, pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Swoje badawcze zainteresowania (feminizm, technologia i kultura afektu) rozwija w wystawach i tekstach. Ostatnio przygotowała w MSN wystawę „Agnieszka Polska. Plan Tysiącletni” (2021), wcześniej m.in. głośną „Farba znaczy krew. Kobieta, afekt i pragnienie we współczesnym malarstwie” (2019) i „Chuliganki” (2017) – ukazujące performatywność i taniec jako narzędzia kobiecego oporu, a także poświęcone afektom i poetyce wyznania „Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Intymność jako tekst” (2017). Jest kuratorką i producentką licznych performansów i projekcji filmowych, członkinią zespołu Solidarnego Domu Kultury „Słonecznik”.


Agnieszka Szewczyk jest historyczką sztuki, kuratorką, autorką i redaktorką publikacji. Zajmuje się sztuką po drugiej wojnie światowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki archiwów sztuki i biografii artystów. Interesuje się także historią projektowania graficznego. Kuratorka i autorka katalogów m.in.: „Ryszard Stanisławski. Muzeum Otwarte” (CSW Zamek Ujazdowski), „Włodzimierz Pawlak. Autoportret w Powidokach” (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa), „Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza” (Salon Akademii, Warszawa), „Zaraz po wojnie” (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa), „Byłem czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski” (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa), „Przestrzeń niewysłowiona. Jerzy Sołtan, Lech Tomaszewski, Andrzej J. Wróblewski” (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa). Przez większość swojej zawodowej pracy związana z Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, obecnie freelacerka.


Alison M. Gingeras jest kuratorką i autorką tekstów. Przygotowała wiele głośnych wystaw w wiodących instytucjach sztuki, m.in. w Centrum Pompidou w Paryżu „Dear Painter, Paint Me: Painting the Figure Since Late Picabia” (2002), Tate Modern w Londynie „Pop Life” (2009), MOCA Miami czy Hauser & Wirth w Nowym Jorku. Obecnie pracuje w Dallas Contemporary, w Museum of Contemporary Art w Miami oraz jako kuratorka niezależna. W 2021 roku przygotowała dwie wystawy monograficzne artystów z Polski: „My Name is Maryan” w MOCA Miami – wystawa poświęcona artyście urodzonemu w Nowym Sączu jako Pinkas Bursztyn i ”Erna Rosenstein: Once Upon A Time” w Hauser & Wirth w Nowym Jorku.

Marcel Andino Velez jest etnografem i dziennikarzem, przez wiele lat pracował w  Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Dziennikarskie szlify zdobywał na łamach „Przekroju”. Z powodu choroby rodziców został opiekunem osób starszych. Dzisiaj jest dyplomowanym opiekunem medycznym i koordynatorem opieki geriatrycznej. Jest autorem „Świeckich”, debiutanckiej powieści, która ukazała się w tym roku nakładem wydawnictwa W.A.B.

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy” MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po angielsku/Guided tour in English MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
14:00 Oprowadzania Екскурсія українською мовою Oprowadzanie po ukraińsku MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
17:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
14:00 Oprowadzanie Oprowadzanie Piotra Pazińskiegopo wystawie „Opowieści okrutne. Aleksandra Waliszewska i symbolizm Wschodu i Północy” MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po angielsku/Guided tour in English MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
14:00 Oprowadzania Екскурсія українською мовою Oprowadzanie po ukraińsku MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
16:00 Oprowadzanie Oprowadzanie po wystawie MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa