Dekolonizacja polskich kolekcji muzealnych?

  • Dekolonizacja polskich kolekcji muzealnych?

    „Bez tytułu (Demokratyczna Republika Konga – Bakongo)”, fotografia z cyklu „White Balance” 2020

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Magazyn SZUM zapraszają na dyskusję poświęconą dekolonizacji polskich kolekcji muzealnych.

Punktem wyjścia do rozmowy będzie esej Doroty Jagody Michalskiej „Czyste białe dłonie. Wstęp do dyskusji o dekolonizacji polskich muzeów”, który ukazał się w 32 numerze Magazynu SZUM.

W spotkaniu udział wezmą Dorota Jagoda Michalska, historyczka sztuki i archeolożka Monika Stobiecka oraz krytyk i historyk sztuki Wojciech Szymański. Rozmowę poprowadzi kuratorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Magda Lipska.

W ostatnich latach kluczową rolę dla refleksji oraz praktyki muzeologicznej odegrały apele o potrzebę dekolonizacji zbiorów, instytucji oraz praktyk kuratorskich. Muzea coraz częściej stają przed wyzwaniem ponownego przemyślenia własnych strategii wystawienniczych, sposobów wytwarzania wiedzy, statusu posiadanych kolekcji oraz problematycznych źródeł finansowania. Pojawiają się głosy wzywające instytucje sztuki do rozliczenia roli, jaką one same odegrały w tworzeniu oraz ugruntowywaniu kolonialnej rzeczywistości oraz towarzyszącej jej narracji o „białej supremacji”.

Współczesne dyskusje na temat dekolonizacji w Polsce są często zbywane argumentem o braku polskich kolonii i niewspółmierności naszego uczestnictwa w globalnych historiach imperializmu w stosunku do takich mocarstw jak Niemcy czy Anglia. Perspektywa ta nie uwzględnia jednak działalności Polaków w koloniach zachodnich imperiów, jak i ideologicznej natury samego projektu kolonialnego. Kolonializmu nie można sprowadzić wyłącznie do kwestii fizycznego posiadania zamorskich terytoriów. Jest to bowiem – być może przede wszystkim – projekt ideologiczny, który opiera się na odmowie człowieczeństwa ludziom zamieszkującym poza obrębem zachodniego świata.

Kolonializm jako taki właśnie projekt jest niewątpliwie obecny w przestrzeni polskiej historii – poczynając od pierwszych wypraw polskich etnografów w XIX wieku (m.in. Stefana Szolca-Rogozińskiego oraz Leopolda Janikowskiego do Kamerunu), międzywojennych ambicji oraz realnych prób pozyskania zamorskich kolonii (w Brazylii oraz Liberii). Jest obecny w formie rasizmu, który stanowi podstawową matrycę imperialnego projektu oraz związanego z nią systemu kapitalistycznego i dehumanizującego wyzysku. Wreszcie, jest obecny we współczesnym stosunku do imigrantów, którym odmawiane są podstawowe prawa człowieka w imię nacjonalistycznych ideologii.

Wszystkie te elementy wskazują na znaczącą obecność kolonializmu w tkance polskiego społeczeństwa. W przestrzeni praktyki muzealnej fakt ten oznacza, że polskie kolekcje wymagają dzisiaj ponownego spojrzenia z perspektywy dekolonialnej. Jest to jedno z najważniejszych zadań stojących przed współczesnymi kuratorami, historykami sztuki oraz pracownikami instytucji.

Transmisja na Facebooku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
 

Magda Lipska
kuratorka i teoretyczka sztuki. Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Dorota Jagoda Michalska
historyczka sztuki, krytyczka, kuratorka. Ukończyła Uniwersytet Warszawski oraz Courtauld Institute of Art w Londynie. Obecnie pisze doktorat na Uniwersytecie w Oxfordzie. Jej teksty pojawiły się w takich czasopismach jak: „ArtMargins”, „Afterall Online”, „Calvert Journal”, „Flash Art”, „Kajet Journal”, „L’Internationale” czy „Szum”. Realizowała projekty kuratorskie w Sztokholmie, Turynie, Londynie oraz Warszawie. W swoich badaniach interesuje się przede wszystkim geopolitycznym wymiarem sztuki współczesnej oraz dekolonialnym spojrzeniem na globalne peryferie.

Monika Stobiecka
historyczka sztuki i archeolożka, adiunktka na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Laureatka „Diamentowego Grantu” MNiSW (2014), stypendystka Fundacji z Brzezia Lanckorońskich (2016), Fundacji Kościuszkowskiej (2018), Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2019). Finalistka konkursu nagród naukowych tygodnika „Polityka”. Autorka „Natury artefaktu, kultury eksponatu. Projekt krytycznego muzeum archeologicznego” wydanej nakładem Wydawnictwa IBL PAN w serii „Nowa Humanistyka” (2020). Interesuje się studiami muzealnymi, krytycznymi studiami nad dziedzictwem oraz wybranymi perspektywami nowej humanistyki.

Wojciech Szymański
krytyk i historyk sztuki, niezależny kurator, adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2014–2017 pracował jako adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie realizował przyznany przez Narodowe Centrum Nauki staż podoktorski pt. „Obrazy (z) Wielkiej Wojny. Sposoby reprezentacji Wielkiej Wojny 1914–1918 w sztuce w Polsce”. Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej (2016), laureat stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców (2017). Członek Stowarzyszenia Historyków Sztuki i Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Autor książki „Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności. Eva Hesse – Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn – Derek Jarman” (2015).