Dekolonialne praktyki artystyczne
wykład w polskim języku migowym

  • Dekolonialne praktyki artystyczne

    ilustracja: Femina Hodierna / Kolektyw Kariatyda

Departament Obecności Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Kolektyw Kariatyda zapraszają na wykład w Polskim Języku Migowym pt. „Dekolonialne praktyki artystyczne”.

Wykład skupia się na podstawowych pojęciach związanych ze światem podzielonym w ramach dyskursu kolonialnego, takich jak orientalizm, przemoc, umacnianie różnicy czy stereotypia oraz na ich konsekwencjach. Angażując przykłady praktyk artystycznych manifestujących formy wizualnego oporu, podejmiemy dialog z wybranymi teoriami postkolonialnymi i próbami odzyskania szeroko pojętej przestrzeni, dosłownej i metaforycznej. Przyjrzymy się pojęciu dekolonizacji – jednej z ważniejszych obecnie praktyk badawczych – oraz ucieleśnionych doświadczeń i zastanowimy się, co oznacza bycie pełnoprawnym człowiekiem oraz jak jest to aktywizowane w intersekcjonalnym języku sztuk wizualnych.

Transmisja wykładu na profilach Kolektywu Kariatyda, Departamentu Obecności i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na FB.

Basia Śliwińska

feministka, doktora teorii i historii sztuki, kuratorka. Pracuje na stanowisku starszej wykładowczyni na University of the Arts London. Jest także członkinią grupy badawczej projektu Visual Activism and Sexual Diversity in Vietnam (VASDiV). Członkini College of Art Association Committee on Women in the Arts oraz Paradox Fine Art European Forum. Pisze o sztuce kobiet, trosce i aktywizmie wizualnym w kulturze. Ostatnio ukazała się redagowana przez nią antologia ‘Feminist Visual Activism and the Body’ (Routledge 2021), która kontynuuje wątki poruszone w jej wcześniejszych publikacjach, między innymi książkach ‘The Female Body in the Looking-Glass. Contemporary Art, Aesthetics and Genderland’ (I.B.Tauris 2016;2018) i ‘Evolution of the Image. Political Action and the Digital Self’ (Routledge 2018; 2020). Obecnie pracuje nad redagowaną antologią 'Transnational Belonging and Female Agency in the Arts (Bloomsbury 2022). Naukowo zajmuje się aktywizmem wizualnym w perspektywie transnacjonalizmu i feministycznej etyki troski.

Zośka Reznik

badaczka sztuki, kuratorka, animatorka kulturalna i nauczycielka akademicka. Zajmuje się sztuką współczesną, herstoriami i historią mówioną, psychogeografią i badaniami artystycznymi. Ukończyła MISH na Uniwersytecie Wrocławskim, studiowała na podyplomowych Gender Studies IBL PAN, przygotowuje rozprawę doktorską w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego. Związana obecnie z Akademią Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, Tercetem ¿ Czy badania artystyczne ? i Kolektywem Kariatyda, a wcześniej m.in. z Gangiem Delfinów, Grupą Roboczą Archiwum Społecznego, F/M Festiwalem, Zlotem Młodych Badaczy Kultury i Kolektywem Falanster.

Magdalena Gach 

tłumaczka języka migowego, surdopedagożka, pedagożka, propagatorka Kultury Włączającej, dwujęzyczności i Kultury Głuchych. Od wielu lat współpracuje z organizacjami, fundacjami, stowarzyszeniami na rzecz dostępności.

Kolektyw Kariatyda

nieformalna grupa aktywistek informacyjnych, która powstała oddolnie we Wrocławiu jako inicjatywa osób zajmujących się sztuką. Celem naszych działań jest uzupełnienie polskiej Wikipedii o hasła dotyczące przede wszystkim artystek, ilustratorek, filmowczyń i architektek, ale też kuratorek, badaczek, krytyczek i kobiet związanych ze sztuką, by w ten sposób zmniejszać gender gap istniejący w polskiej Wikipedii.

Inne wydarzenia z tego cyklu: