Blyzkist
Premiera filmu

  • na zdjeciu widać kobietę i mężczyznę, którzy siedzą na przeciwko siebie na krzesłach i rozmawiają. Znajdują się w przestrzeni wystawy, na górze i na dole zdjęcia umieszczone są napisy w języku polskim i angielskim

    Kadr z filmu "Blyzkist"

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, grupa Blyzkist oraz L'internationale zapraszają na premierę filmu BLYZKIST o dostępności instytucji kultury dla migrantów i migrantek.  

[текст українською нижче]

BLYZKIST

Film skupia się na Projekcie Blyzkist, który jest częścią programu publicznego MSN. Przygotowując się do otwarcia nowego gmachu muzeum przy Placu Defilad Maria Beburia i Taras Gembik — członkowie Grupy Blyzkist — zwracają się do mieszkającej w Polsce publiczności rosyjsko-, białorusko- i ukraińskojęzycznej. Pytają o to, jak osoby należące go tych grup rozumieją społeczność i to, kto do niej należy. Do rozmowy zapraszają nie tylko migrantki i migrantów mieszkających w Warszawie, ale także muzealniczki i muzealników oraz badaczki. Nazwa Blyzkist (z ukraińskiego „bliskość”) odnosi się do wspólnoty, bycia razem, fizycznie i emocjonalnie.

BLYZKIST to film powstały w ramach współpracy z L'internationale, konfederacją instytucji zajmujących się sztuką nowoczesną i współczesną. Częścia L'internationale jest grupa robocza ds. mediacji, która przygotowała cykl filmów wideo prezentujacych rozmowy wokół tematu tzw. muzeum pospolitego.

MUZEUM POSPOLITE (CONSTITUENT MUSEUM) – cykl rozmów

Instytucja muzeum ma potencjał, by stać się jedną z najciekawszych przestrzeni doświadczania różnych form uczestnictwa. Jednocześnie struktura muzeum obnaża dużą część współczesnych napięć kulturowych, materialnych i politycznych. Być może jest to konsekwencją neoliberalnego zarządzania instytucjami (czego przykładem są osoby zajmujące się mecenatem muzealnym oraz tyrania sprzedaży biletów) lub (szczególnie w Europie Wschodniej) niestabilności politycznej i nowego autorytaryzmu. Muzeum posiada zatem duży emancypacyjny potencjał, ale zostało poddane neoliberalnej normalizacji, która z jednej strony charakteryzuje się pogonią za ciągłym wzrostem, rentownością i widocznością, a z drugiej wpływami politycznych oszustw populizmu i historycznego rewizjonizmu. Jako instytucje, nasze muzea są pod pewnymi względami wysoce eksperymentalne, ale mają też tendencję do bardzo konwencjonalnego zarządzania. Nierzadko stajemy przed wyzwaniem zachowania krytycznej postawy w obliczu szerszych tendencji do „neutralizowania” politycznie problematycznych treści i kontekstów.

Grupa robocza ds. mediacji

składa się z kuratorek/kuratorów i edukatorek/edukatorów z muzeów należących do konfederacji L'Internationale. Proponując ten cykl rozmów z osobami stanowiącymi o działaniach muzeów lub ich sojusznikami, dotyczących możliwości zbudowania „muzeum pospolitego” („constituent museum”) wyobrażamy sobie muzeum „pospolite” jako instytucję, które umożliwia, prowokuje i inspiruje. Muzeum, w którym osoby odwiedzające nie są biernymi odbiorcami/odbiorczyniami z góry określonych treści, ale aktywnymi członkami/członkiniami stanowiącymi o jego funkcjonowaniu. Przez „osoby stanowiące” rozumiemy jednostki, grupy lub zbiorowości, które mobilizują i rzucają wyzwanie muzeum i jego logice.

Proponowany cykl rozmów eksploruje emancypacyjne możliwości i granice muzeów wewnątrz Twierdzy Europa: od tzw. kryzysu uchodźczego po paradygmat reprezentacji w sztuce i jej instytucjach; od „queerowania” muzeum po działania antyfaszystowskie; od radykalnych pedagogik po procesy normalizacji. Biorąc pod uwagę różne doświadczenia spoza sfery instytucji, a także czerpiąc z praktyk instytucjonalnych wypracowanych przez ostatnie trzy dekady, mamy nadzieję zaproponować nowe sposoby wyobrażania sobie muzeum pospolitego przyszłości.

W skład grupy roboczej ds. mediacji wchodzą

Piet Van Hecke (M HKA), Loes Janssen (Van Abbemuseum), Francisco Mateo Martínez Cabeza de Vaca (MNCARS), Pablo Martínez (MACBA), Marta Przybył, Marta Skowrońska-Markiewicz (MSN Warszawa), Onur Yıldız (SALT) i Adela Železnik (MG+MSUM).

Pod tym linkiem dostępne są wszystkie rozmowy L'internationale Online przygotowane w ramach projektu MUZEUM POSPOLITE (CONSTITUENT MUSEUM) - seria rozmów.


 

 

 

Музей сучасного мистецтва у Варшаві, група Близькість та L'internationale запрошують на прем'єру фільму BLYZKIST про доступність культурних установ для мігрантів.
 

BLYZKIST

Цей фільм зосереджений на проєкті Blyzkist, який є частиною публічної програми MSN Варшава. Готуючись до відкриття нової будівлі музею на площі Дефіляд, Марія Бебурія та Тарас Гембік - члени колективу - звертаються до російсько-, білоруської та україномовної аудиторії, яка проживає в Польщі. Вони запитують, що таке громада і хто до неї належить. Вони запрошують не лише мігрантів, які проживають у Варшаві, а й музейних працівників та дослідників. Назва Близькість означає спільноту, спільність, фізичну та емоційну.

КОМПОНЕНТНИЙ МУЗЕЙ (THE CONSTITUENT MUSEUM) У ДІАЛОЗІ: серія розмов

Музей має потенціал, щоб стати одним з найцікавіших місць, де можна випробувати різні форми участі. Однак, його структура кристалізує значну частину культурної, матеріальної та політичної напруженості сьогодення. Це може бути наслідком неоліберального управління установами – на прикладі людей, залучених до музейного меценатства поряд з тиском продажу квитків – та/або політичної нестабільності та нового авторитаризму, особливо у східній Європі. Отже, музей має велику емансипаторну можливість, але піддався неоліберальній нормалізації з її прагненням до постійного зростання, прибутковості та видимості з одного боку, та політичним обманом популізму та історичного ревізіонізму з іншого боку. Як установи, в деяких аспектах ми є значною мірою експериментальні, але, як правило, маємо дуже традиційне управління. В деяких випадках ми стоїмо перед викликом, залишатись критичними на тлі більш поширених тенденцій «нейтралізувати» політично проблемні контексти та зміст.

Робоча група з медіації

До робочої групи з медіації входять куратори та викладачі з музеїв, що входять до конфедерації L'Internationale. Пропонуючи серію записаних дискусій з людьми, визначеними як наші «компоненти» (constituents) або солідарні колаборанти, навколо можливості створення «компонентного музею», ми уявляємо компонентний музей таким, що сприяє, провокує, надихає; його відвідувачі не сприймають пасивно заздалегідь визначений контент, а є активними членами компонентного органу. Під «компонентами» ми розуміємо окремих осіб, групи або колективи, які мобілізують і кидають виклик музею та його логіці.

У цій серії розмов обговорюються емансипаторні можливості та обмеження музеїв всередині фортеці Європа: від так званої кризи біженців до парадигми представництва у мистецтві та його установах; від «квірингу» музею до антифашистської боротьби; від радикальної педагогіки до процесів нормалізації. Зважаючи на різноманітний досвід поза установою, а також навчаючись на інституційних практиках 1990-х, ми сподіваємось запропонувати нові шляхи, щоб передбачити, яким буде компонентний музей майбутнього.
  

До робочої групи з медіації входять

Piet Van Hecke (M HKA), Loes Janssen (Van Abbemuseum), Francisco Mateo Martínez Cabeza de Vaca (MNCARS), Pablo Martínez (MACBA), Marta Przybył, Marta Skowrońska-Markiewicz (MSN Варшава), Onur Yıldız (SALT) and Adela Železnik (MG+MSUM).
 

Посилання на діалоги на сайті L’Internationale Online


 

MARIA BEBURIA

(ur. 1997) studentka Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka kulturoznawstwa SWPS w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Od 2014 roku mieszkanka Warszawy, Maria Beburia pracuje w dziale edukacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Obecnie pracuje w Fundacji Ocalenie jako mentor kulturalny.

 

TARAS GEMBIK

(ur. 1996) jest modelem, stylistą i performerem. Współpracuje z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, gdzie oprowadza po wystawach, tłumacząc sztukę na język międzyludzkiej empatii.

Grupa BLYZKIST / група Близькість
Maria Beburia and Taras Gembik

Reżyseria i montaż / Режисер та монтаж
Ivan Bambalin

Koordynatorki projektu / Координаторки проєкту:
Marta Przybył and Marta Skowrońska-Markiewicz

Rozmówczynie i rozmówca / Співрозмовники 
Ivan Bambalin, Ania Butenina, Anna Jawor, Joanna Mytkowska, Marta Pietrusińska

Podziękowania / Подяка 
Marta Bartkowska, Tomek Fudala, Anna Grajewska, Dominika Jagiełło, Kaja Kusztra, Jagna Lewandowska, Anna Nagadowska, Natalia Sielewicz, Kacha Szaniawska oraz zespół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Badania / Дослідження

  • Anna Jawor, Urszula Markowska-Manista, Marta Jadwiga Pietrusińska, Konkultura, Scholar, Warszawa 2020
  • Fundacja Batorego, Najnowsza migracja z Ukrainy do Polski: (nie)stały fenomen?, Warszawa 2018
  • Narodowy Bank Polski, Obywatele Ukrainy pracujący w Polsce – raport z badania, Warszawa 2017

Produkcja 
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, grudzień 2020