Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX I XXI wieku
Publikacja „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX I XXI wieku” towarzyszy wystawie zorganizowanej w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w dniach 30.08–17.11.2019.
Czy historia się powtarza? Czy przestaliśmy bać się wojen i przemocy? Jakie obrazy mogą przemówić do wyobraźni, organizować sprzeciw, inicjować wspólnotowe projekty?
Książka i wystawa „Nigdy więcej” to reakcja na niepokoje związane z intensyfikacją języka nienawiści i aktów przemocy w sferze publicznej. Przemocy, która często przybiera historyczny kostium i odwołuje się do skompromitowanych symboli. W 80. rocznicę wybuchu drugiej wojny światowej przyglądamy się antyfaszystowskiej i antywojennej tradycji, pytając, czy dziś możemy się od niej czegoś nauczyć.
W książce koncentrujemy się na dwóch momentach historycznych i na emblematycznych dla nich przedstawieniach. O początkach silnego międzynarodowego ruchu antyfaszystowskiego oraz powstaniu Guerniki Picassa piszą w klasycznych już tekstach, po raz pierwszy przełożonych na polski, T.J. Clark i Francis Frascina; David Crowley śledzi skomplikowaną i bardzo polityczną recepcję tego obrazu. Latom 30. poświęcony jest też tekst Doroty Jareckiej o formowaniu się postaw antyfaszystowskich w kręgu Grupy Krakowskiej.
Natomiast o latach 50. i wystawie Arsenał widzianej jako próba przezwyciężenia korupcji antyfaszyzmu w stalinizmie pisze Łukasz Ronduda, a obrazowi, z którym przede wszystkim kojarzony jest Arsenał, Napiętnowanym Marka Oberländera, poświęca swój esej Piotr Słodkowski. Z pytaniem o prawomocność i użyteczność historycznych analogii mierzymy się w rozmowie z Dorotą Sajewską i Krzysztofem Pomianem. Książkę zamyka kalendarium działań artystek i artystów przeciw wojnie i przeciw faszyzmowi.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Siła i słabość historycznych analogii. Jakie tradycje są do wykorzystania? Z Dorotą Sajewską i Krzysztofem Pomianem rozmawiają Joanna Mytkowska i Katarzyna Szotkowska-Beylin
T.J. Clark
Picasso i prawda. Mural
Francis Frascina
Picasso, surrealizm i polityka w 1937 roku
David Crowley
Guernica: Warszawa, Londyn, Monachium, Nowy Jork
Dorota Jarecka
„Krajobraz jeden”. Grupa Krakowska i problem antyfaszyzmu
Piotr Słodkowski
Widzieć Arsenał! Napiętnowani jako świadectwo pozagładowej egzystencji Żydów polskich
Łukasz Ronduda
Kiedy postawy stały się formą. O redefinicjach humanizmu jako działaniu krytycznym w malarstwie i filmie okresu odwilży
Michał Kozłowski
Propaganda faszystowska. O nieuchwytnej istocie faszyzmu historycznego
Bogna Stefańska, Jakub Depczyński, Aleksy Wójtowicz
Robotnice sztuki przeciw faszyzmowi. Kalendarium antyfaszystowskich i antywojennych działań artystek i artystów w XX i XXI wieku
Bilety
..4 | CZW | 4 | Kup bilet |
..3 | CZW | 3 | Kup bilet |
..h | WT | h | Kup bilet |