Ktoś inny, 1986. (1-5/5)


„Ktoś inny“ to praca, której główną osią ponownie stała się kategoria „inności“ oraz percepcja odmiennych zachowań seksualnych przez głęboko zinstytucjonalizowane społeczeństwo. Cykl zdjęć prezentuje Zbigniewa Liberę jako transwestytę ubranego w części garderoby silnie kojarzone z kobiecą seksualnością: pończochy, ostry makijaż, bielizna. Strój będący swego rodzaju kostiumem osobowości staje się nie tylko maską, za którą transwestyta skrywa prawdziwe oblicze, ale przejmuje również rolę zwierciadła, katalizatora, który przyspiesza zachowania emancypacyjne i wydobywa z głębi człowieka to, co stanowi o jego wnętrzu.

Praca wykonana była około 1988 roku - wtedy to w powszechnej świadomości wiedza o odmiennych zachowaniach seksualnych była bardzo urywkowa, a takie pojęcia jak transwestytyzm czy queer były praktycznie nierozpoznawalne. Artysta jako jeden z pierwszych Polsce rozpoczął studia nad nienormatywną seksualnością angażując do tego sztuki wizualne.