Muzeum stanęło nad Wisłą
w maju wielkie malowanie

  • Muzeum stanęło nad Wisłą

    fot. Getty Images Poland / Karol Serewis

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza do Muzeum nad Wisłą w piątek 21 kwietnia o 18:00 na spotkanie z Adolfem Krischanitzem, projektantem pawilonu Muzeum nad Wisłą, oraz Georgiem Schöllhammerem, austriackim kuratorem i redaktorem magazynu „springerin”, spotkanie poprowadzi Bogna Świątkowska. 

25 marca 2017 roku w aurze syreniego śpiewu Muzeum Sztuki Nowoczesnej zainaugurowało działalność Muzeum nad Wisłą – pawilonu wystawowego usytuowanego przy Bulwarach Wiślanych, w sąsiedztwie Centrum Nauki Kopernik i Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.

Lekki, oparty na drewnianej konstrukcji budynek to nie tylko najnowocześniejsza przestrzeń ekspozycyjna w Polsce, ale też nowe miejsce spotkań warszawiaków – w pierwszych dwóch tygodniach odwiedziło je ponad dziesięć tysięcy osób.

Pawilon przyjechał do Warszawy z Berlina, gdzie w latach 2008-2010 był tymczasową przestrzenią wystaw sztuki współczesnej przy Unter den Linden nad Szprewą. Autorem przenośnego „pudełka na sztukę” jest austriacki architekt Adolf Krischanitz, słynący z wyrafinowanych, minimalistycznych projektów, często polegających na dyskretnej interwencji w tkankę historycznych budynków. Do jego najważniejszych realizacji należy przebudowa ikonicznej siedziby Wiener Secession projektu Josepha Marii Olbricha. W latach 1991-1995 Krischanitz pełnił funkcję prezydenta tej organizacji i podobnie jak jego poprzednik na tym stanowisku – Gustav Klimt, odpowiadał za jej innowacyjny program artystyczny.

„Współczesne budynki muzealne są na ogół bardzo reprezentacyjne i bogate, mają monumentalne wejścia, (…) co czasem wywołuje u zwiedzających pewnego rodzaju lęk” – mówi architekt o swoim pomyśle na pawilon. „Po niemiecku mówimy na to Schwellenangst – to sytuacja, gdy mamy zamknięte drzwi, które wszyscy boją się otworzyć, ponieważ nie wiedzą, co znajdą w środku. (…) Dzięki umieszczeniu z jednej strony kawiarni a z drugiej księgarni, zwiedzający nie czują go i chętnie wchodzą do obiektu.
Nawet ci, którzy na ogół nie odwiedzają muzeów”.

Otwartość architektury Krischanitza doskonale wpisuje się w atmosferę tętniących życiem Bulwarów Wiślanych. W warszawskiej wersji budynku pomieszczenie kawiarni zostało zaaranżowane tak, by mogło dodatkowo pełnić funkcję audytorium, a księgarnia połączona została z foyer. W otoczeniu pawilonu powstała otwarta struktura złożona z drewnianych podestów, które można wykorzystywać w zależności od potrzeb – jako widownię kina letniego, miejsce performansów, wystaw pod gołym niebem czy po prostu nieformalnych spotkań nad rzeką. Roślinność wokół budynku wpisuje się w nadwiślański krajobraz, a zarazem stanowi naturalny bufor, osłaniający pawilon od znajdującej się obok trasy szybkiego ruchu.

Choć pawilon już stoi, najciekawsze dopiero przed nami. Zgodnie z intencją architekta biała fasada, którą oglądamy obecnie, to tylko płótno, które dopiero artyści wypełnią treścią. Strategia ta doskonale sprawdziła się wcześniej w zaprojektowanym przez Krischanitza Kunsthalle Karlsplatz w Wiedniu, którego fasadę pomalował sam Gerhard Richter. Zwycięzcą konkursu na projekt warszawskiej elewacji jest Sławomir Pawszak i to właśnie jego kompozycja, nawiązująca do kosmicznych i biologicznych ilustracji, stanie się niebawem znakiem firmowym Muzeum nad Wisłą. Malowanie rozpocznie się w maju, a warszawiacy będą mogli na bieżąco obserwować proces powstawania wielkoformatowego obrazu, który skalą dorównywał będzie Panoramie Racławickiej.

Pawilon został użyczony Muzeum Sztuki Nowoczesnej przez fundację Thyssen-Bornemisza Art Contemporary (TBA21), która zajmuje się wspieraniem ambitnych, niekonwencjonalnych projektów artystycznych. Jak powiedziała jej założycielka i prezeska, Francesca von Habsburg: „Jestem bardzo podekscytowana, że wspaniała tymczasowa przestrzeń ekspozycyjna Adolfa Krischanitza jest teraz centrum współczesnej sztuki i kultury w Warszawie. Obecne wykorzystanie pawilonu na Powiślu stwarza niezwykłą, eksperymentalną przestrzeń – nie tylko w środku, ale też na zewnątrz – oferującą zwiedzającym i przechodniom wyjątkowe, bezpośrednie doświadczenie sztuki współczesnej”.

Muzeum nad Wisłą będzie pełniło funkcję głównej przestrzeni wystawowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej do 2020 roku, kiedy otwarta zostanie docelowa siedziba na Placu Defilad.

Wystawa i inne archiwalne wydarzenia towarzyszące:

DzieńGodzinaNazwa wydarzeniaMiejsce wydarzenia
Cykl Lekcje w Muzeum nad Wisłą MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
Cykl Działania rodzinne MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
Cykl Działania otwarte MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
Cykl Niedzielne spacery po wystawie „Syrena herbem twym zwodnicza”
Cykl Środowe spacery w języku rosyjskimПо средам прогулки по выставке с гидом на русском языке MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
12:00 Otwarcie Otwarcie Muzeum nad Wisłą MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa
14:00 Warsztaty Syreny na murAkcja przy ul. Dobrej (mur przy starej elektrowni) Mur przy starej elektrowni
róg ul. Leszczyńskiej i Dobrej, Warszawa
15:00 Oprowadzanie Poznaj Syreny #1Punkty opowiadań na wystawie MUZEUM nad Wisłą
Wybrzeże Kościuszkowskie 22 (Skwer Kpt. S. Skibniewskiego "Cubryny"), Warszawa