Kultura alternatywna czasów transformacji, futurystyka naukowa czasów przyszłych
Zbiór prac Wspólnoty Leeeżeć

  • Kultura alternatywna czasów transformacji, futurystyka naukowa czasów przyszłych

    ilustracja dzięki uprzejmości Wspólnoty Leeeżeć

Filmoteka Muzeum prezentuje zbiór rejestracji działań artystycznych z całego okresu – od początku lat 90. do współczesności – aktywności twórczej Wspólnoty Leeeżeć.

Wspólnota Leeeżeć, wywodząca się z łódzkiej Pomarańczowej Alternatywy, rozpoczęła swoją działalność podczas zlotu organizacji pacyfistycznych w 1989 roku. Inaczej niż grupy z lat 80, których działania były skierowane przeciw komunistycznej władzy, mierzyła się już z (po)transformacyjną rzeczywistością, co obligowało jej członków do przeciwstawienia się obowiązującym normom społecznym i podejmowania tabuizowanych tematów. W prezentowanych filmach oprócz interwencji miejskich – rozwijanej wokół nich teorii cudu, zarysowuje się też wątek kobiecości i posługiwania się rytualnością religijną. Dodatkowo, możemy śledzić dynamikę ewolucji składu Wspólnoty Leeeżeć, jej późniejsze galeryjne działania performatywne, nowe formy instalacji miejskich i najnowszy okres twórczości skupionej wokół zagadnień genetycznego science fiction.

W pracach z początku lat 90., okresu, który sami twórcy nazywają „heroicznym”, na poziomie wykorzystywanych środków Wspólnota Leeeżeć kontynuowała ludyczny i karnawałowy charakter ulicznych happeningów grup z lat 80. Artyści na bieżąco reagowali na sytuacje z początku systemowej transformacji w Polsce, interesowały ich zwłaszcza nasilające się w tym czasie protesty, które również stanowiły interwencje w przestrzeń publiczną. Dokumentacje akcji odbywających się w miejskiej rzeczywistości odnajdujemy w: „Krótkim zdarzeniu z siekierą i kotami”, „Taxi”, „Leeeżeniu Trupem”, „Wspólnota Leeeżeć wciska kit”, „Zamknonć Mandele”.

W pracach z tego okresu pojawia się też tematyka charakterystyczna dla kultury alternatywnej lat 90., jak posługiwanie się religijną symboliką i parareligijną rytualnością w „Mechanizmie kuszenia” i „Krótkie zdarzenie z siekierą i kotami”, czy odnoszenie się do problematyki płci i związanych z nią kulturowych uwarunkowań roli kobiety w patriarchalnym społeczeństwie w „Pokazie kobiety zmechanistotyczej”. Poboczny nurtem są performanse galeryjne z wykorzystaniem cielesności artystów i różnych rekwizytów: kaczego puchu w „Akcji fizycznej z Pallestrem” oraz soczystego płynu przypominającego krew w „Okiełznaniu”. Pojawia się też nowy typ interwencji w miejską tkankę w „Buforze miejskim dla Lublina” i „Buforze miejskim dla Gdańska”, członkowie grupy budowali tytułowe bufory, instalacje, które miały spełniać rolę magnesów ściągających wszelkie negatywne myśli i przetwarzać je w neutralne lub dobroczynne energie dla wszelkich istot.

Osoby zbiór stanowią filmy w konwencji fantastyki naukowej dotyczącej ludzkiej genetyki. W pracach „Platoforma Transmutacji”, „Aktywator kodów DNA” „Krótkie zdarzenie z siekierą i jabłkami”, podwójna helisa DNA staje się obiektem artystycznym, jak również wzorcem myślenia, to z jej perspektywy artyści poszukują modelu percepcji otoczenia i adekwatnego sposobu opisu rzeczywistości.