Jakie są nasze początki?
Zaangażowane figuracje w przedwojennej Europie Centralnej

  • Jakie są nasze początki?

Rusza międzynarodowa konferencja naukowa „Zaangażowane figuracje: realizm, socrealizm, socmodernizm w perspektywie globalnej”. Miejsca na wykład otwarcia, który 8 kwietnia online wygłosi wybitny badacz niezachodnich modernizmów Partha Mitter, rozeszły się w ciągu kilku dni. Zapisy na pierwszy z czterech paneli konferencji ruszą w piątek 9 kwietnia na stronie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.


Publiczność konferencji będzie mogła słuchać i uczestniczyć w dyskusjach z naukowczyniami i naukowcami m.in. z Berlina, Chicago, Moskwy, Warszawy, Brna czy Hong Kongu. W związku z różnicami czasowymi, mowa otwierająca konferencję oraz wszystkie cztery tematyczne panele zaczynać się będą zawsze o godz 15:00, online w aplikacji zoom (wszystkie daty i szczegóły na stronie Muzeum). W czwartek 8.04 pisarz i badacz Partha Mitter opowie o początkach modernizmu, relacjach między centrum a peryferiami, a także o tym, jak można - wychodząc od hinduskiego modernizmu - podkopać hegemonię modernistycznego kanonu.


W czwartek 15.04 badaczki Agata Pietrasik, Nadia Plungian i Julia Secklehner analizować będą sztukę zaangażowaną lat 30. XX wieku podczas panelu “Jakie są nasze początki? Zaangażowane figuracje w przedwojennej Europie Centralnej”. Naukowczynie skupią się na sztuce polskiej, radzieckiej sztuce monumentalnej oraz środkowoeuropejskiej fotografii okresu międzywojennego, stawiając pytanie o to, jak doświadczenia lat 30. zostały wykorzystane w kolejnych dekadach. Moderatorką dyskusji będzie Magdalena Moskalewicz (zapisy na ten panel rozpoczną się w piątek 9.04. na stronie artmuseum.pl). Tydzień później, podczas spotkania zatytułowanego “Ku sztuce socjalistycznej: modernizm, socrealizm i socmodernizm” (22.04 o 15:00) spotkają się Jérôme Bazin, Joanna Kordjak, Chương-Đài Võ oraz Tatiana Flores. Dyskusję wychodzącą od zagadnień wizerunku chłopów w powojennej sztuce polskiej i meksykańskiej, wietnamskiej odmiany modernizmu oraz pomijania Czarnych w nowoczesnym meksykańskim malarstwie figuratywnym moderować będzie Éric de Chassey, publiczności Muzeum znany jako kurator wystawy “Andrzej Wróblewski: Recto / Verso”. W ostatni czwartek kwietnia w ramach panelu “Globalne socrealizmy” (29.04 o 15:00) Mirela Tanta, Kate Cowcher i Anthony Young poruszą kwestie adaptowania sztuki socjalistycznej i socrealistycznej w różnych regionach świata. Dyskusję moderować będzie Zheng Shengtian. Ostatnią odsłoną konferencji będzie zaś panel “Europa Środkowo-Wschodnia: region bez przeszłości?” (5.05 o 15:00), podczas którego Katarzyna Murawska-Muthesius, David Riff i Carol Yinghua Lu podejmą temat konsekwencji wyparcia sztuki zaangażowanej z oficjalnej narracji historyczno-artystycznej po 1989 r. Moderacją tego wydarzenia zajmie się kolektyw kuratorski What, How & for Whom/WHW.


Konferencja naukowa jest elementem wydarzeń towarzyszących aktualnej wystawie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, czyli “Henryk Streng/Marek Włodarski i modernizmy żydowsko-polskie” (5.02-9.05.2021). W związku z zamknięciem Muzeum z powodu pandemii, wystawa dostępna jest online.

 



***
Międzynarodowa konferencja naukowa „Zaangażowana figuracja: realizm, socrealizm, socmodernizm w perspektywie globalnej”
daty: 8 kwietnia - 5 maja 2021
kuratorzy: Magda Lipska i Piotr Słodkowski
organizator: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
partnerzy: Asia Art Archive (Hong Kong), Para Site (Hong Kong), Garage Museum of Contemporary Art (Moscow) oraz Galeria Kombëtare e Arteve (Tirana)
szczegóły i zapisy online
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
artmuseum.pl

kontakt dla mediów:
Józefina Bartyzel
jozefina.bartyzel@artmuseum.pl
695 492 970